به گزارش اکوایران؛ امروز تالار مولدسازی دارایی‌های دولت رونمایی شد، این تالار که از دو بخش اصلی تشکیل شده که یک بخش آن شامل اطلاعات بیش از ۳ هزار ملک دستگاه‌های مختلف‌های سراسر کشور است که در معرض عموم قرار می‌گیرد و به صورت روزانه به این تعداد اضافه می‌شود.

بخش دوم هم مربوط به پروژه است که خود به ۲ قسمت مربوط به بسته‌های رونق و بسته‌های مولدسازی تقسیم می‌شود. 

در مراسم رونمایی از این تالار، وزیر اقتصاد و دارایی، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بورس، رئیس سازمان خصوصی‌سازی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس حضور داشتند. 

 با میلیاردر زاغه‌نشینی به نام دولت مواجه هستیم

احسان خاندوزی در این مراسم اظهار کرده که بخش اصلی تمرکز وزارت اقتصاد روی چند پروژه تحولی ماندگار است که صدور مجوز کسب‌وکار، شفافیت مالی شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و نقش‌آفرینی دولت در اداره دارایی‌ها و اموال کشور از این اقدامات است.

به گفته وزیر اقتصاد، با میلیاردر زاغه‌نشینی به نام دولت مواجه هستیم که باوجود دارایی‌های بسیار در پیشبرد توسعه کشور بسیار ضعیف عمل می‌کرده است، بر این اساس یکی از بهترین تدابیر برای تامین مالی غیر تورمی کشور این است که از وسعت دارایی راکد در جهت توسعه کشور استفاده کنیم.

خاندوزی خبر داده که در قلب پایتخت ۲۲ هکتار زمین وجود دارد که عصرها معتادان در آن جمع می‌شوند و دولت‌ها می‌توانستند این املاک را به مجموعه‌هایی تبدیل کنند که برای دولت و مردم عایدی داشته باشد.

به گفته وزیر اقتصاد، سال‌های قبل دولت اعلام می‌کرد مردم زمین‌های خود را برای تعادل بازار عرضه کنند، اما دولت املاک خود را عرضه نمی‌کردند، سعی شد این موضوع در قالب طرح مولدسازی جبران شود؛ امروز بیش از ۱۳۰۰ ملک مازاد مصوب شده است که باید به مرحله ارزش افزایی برود. البته همیشه بحث فروش مطرح نیست و باید بررسی شود یک ملک چطور بهتر مولد می‌شود.

خاندوزی تاکید کرده که با اجرای طرح مولدسازی، املاک دولتی از زندانی نامشهود آزاد می‌شود، این امر باید با حداکثر اعتماد اجتماعی انجام شود. شفافیت باید پیش از واگذاری باشد تا فرصت برابر برای همه مردم ایجاد شود.

وزیر اقتصاد به مقاومت برخی دستگاه‌ها برای معرفی اموال مازاد اشاره کرده و گفته که بعضا املاک کم ارزش‌تر را معرفی می‌کردند اما تمرکز روی دانه درشت‌ها و ملک‌های بزرگ است که هرکدام می‌تواند یک پروژه عمرانی زمین مانده را تامین کند. در این راستا از هر وزارتخانه خواسته شده است پروژه‌های نشان‌دار و طلایی خود را که نیمه تمام مانده‌اند برای تکمیل معرفی کنند.

 پیش‌بینی درآمد ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مولدسازی 

در این مراسم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرده که در قالب طرح مولدسازی دارایی‌ها، پیش‌بینی شده دولت ۱۰۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

براساس اظهارات محمدرضا پورابراهیمی، بدهی دولت به صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیارد دلار است که بدهی به نظام بانکی، سازمان‌های بیمه‌ای و تامین اجتماعی نیز عدد‌های قابل توجهی است.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، ماهانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تعهد نقدی و سررسیده شده دولت قبل بابت اصل و فرع بدهی‌ها سررسید می‌شود که نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی نباید از یک رقم بالا برود و ریسک دولت را نباید افزایش دهد.

تجربه تلخی در برخی موارد اصل 44 وجود دارد 

دادستان کل کشور نیز در این مراسم تاکید کرده که هدف مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت تبدیل سرمایه‌های صدها میلیاردی راکد مانده به سرمایه‌های مفید است، این مصوبه دو ساله است و مشخص نیست تمدید شود یا خیر، بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد.

محمدجعفر منتظری اظهار کرده که تجربه تلخی در کشور در برخی موارد اصل ۴۴ وجود دارد، این موضوع در ایجاد اعتماد لازم در جامعه لطمه وارد کرد، با اقداماتی که صورت می‌گیرد درمورد طرح مولدسازی شفاف‌سازی صورت گرفته و راه‌های سواستفاده بسته می‌شود. دست اندرکاران باید اعتماد جامعه به این طرح را جلب کنند.

91 دارایی دولت قیمت‌گذاری می‌شود

حسین قربان‌زاده، رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی نیز در این مراسم اظهار کرده که امروز فصل جدیدی از عملکرد حوزه مولدسازی رقم می‌خورد، فروردین امسال آیین‌نامه اجرایی اصلاحی مولدسازی دارایی‌های دولت به تصویب هیات مولدسازی و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید و زیرساختی برای انجام امر مولدسازی که در عمل پیچیدگی‌های زیادی دارد صورت گرفت.

به گفته قربان‌زاده، بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی با دستور وزیر اقتصاد، دبیرخانه کار اصلی خود را آغاز کرد، یعنی که فرایند شناسایی دارایی‌ها، ارزش افزایی برای جلوگیری از خام فروشی، قیمت گذاری برای آماده‌سازی ملک و انتخاب روش مولدسازی انجام شد.

براساس اظهارات رئیس سازمان خصوصی‌سازی، حدود ۱۰ جلسه هیات عالی مولدسازی با حضور مسئولان ارشد سه قوه و حدود ۱۰ جلسه کمیته تخصصی این هیات برگزار شد و امروز با شعار شفافیت و رقابت در مولدسازی دارایی‌های دولت، تالار مولدسازی دارایی‌های دولت افتتاح شد.

قربان‌زاده بیان کرده که تاکنون ۳۳۵۷ دارایی یا به صورت خوداظهاری دستگاه‌ها یا به صورت ورود مجری شناسایی شده‌اند که از این تعداد مازاد بودن حدود ۱۳۸۷ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده است که از این تعداد ۱۲۹۶ دارایی در مرحله ارزش افزایی (تغییر کاربری یا افزایش تراکم) و ۹۱ دارایی در مرحله قیمت‌گذاری هستند و قیمت و روش مولدسازی چهار دارایی به تایید هیات عالی رسیده و آماده عرضه هستند.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، حدود ۳۳۰۰ دارایی، خوداظهاری دستگاه‌ها هستند که دارایی‌ها را برای راه‌اندازی پروژه‌های نیمه‌تمام خود معرفی کرده‌اند که البته در کل کشور پراکنده هستند. اما از مجموع دارایی‌های شناسایی شده، ۵۷ دارایی، با مساحت حدود ۸۱۳ هکتار، موارد ورود مجری است که راسا شناسایی شده است.

براساس اظهارات قربان‌زاده، این اراضی و املاک در بهترین نقاط تهران و شهرهای بزرگ هستند. از این تعداد، مازاد بودن ۱۵ دارایی از این ۵۷ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده است. این ۱۵ دارایی، حدودا ۶۷ هکتار مساحت در تهران و مراکز استان‌های مختلف دارند که بعد از ارزش افزایی، قیمت آنها حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفته که دارایی‌های مذکور بعد از تصویب مازاد بودن در مرحله ارزش افزایی قرار می‌گیرند، بعد از مطالعه و تحلیل بازار بهترین ارزش‌افزایی معقول تهیه و جهت تصویب به مراجع ذیربط شهرسازی مانند کمیسیون ماده ۵ شهرداری‌ها برسد.

قربان‌زاده اظهار کرده که این دارایی‌ها بعد از ارزش‌افزایی به مرحله ارزشیابی یا قیمت‌گذاری می‌روند تا کارشناس یا هیات کارشناسی آن دارایی را قیمت‌گذاری کنند، بعد از مرحله قیمت گذاری هم که مصوبه هیات عالی اخذ شد، املاک آماده عرضه می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، بسیاری از این دارایی‌ها به روش‌های مختلف مولدسازی می‌شوند و همه موارد به صورت مزایده مستقیم در بورس کالا عرضه نمی‌شوند، بلکه در قالب مشارکت در سرمایه گذاری یا تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار خواهند شد.