به گزارش اکوایران، روند کاهش عرضه مرغ به بازار پس از سه ماه در خرداد امسال متوقف شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، در خرداد امسال بیش از 86 میلیون قطعه انواع طیور زنده (به وزن تقریبا 212 هزار تن) به کشتارگاه‌های کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 22 درصد کاهش یافته است.

از این تعداد انواع طیوری که در خرداد ماه امسال وارد کشتارگاه‌های کشور شده معادل 162 هزار تن گوشت قابل مصرف انواع طیور به بازار عرضه شده است.

بررسی روند میزان عرضه گوشت طیور، نشان می‌دهد روند کاهش عرضه پس از سه ماه متوقف شده است.

بر اساس آمارهای موجود (که از دی 1399 در دسترس است)، کاهش میزان عرضه گوشت قابل مصرف انواع طیور به بازار که در اردیبهشت امسال به کمترین سطح خود رسیده بود، در خرداد ماه تغییر روند داده و توانسته بخشی از کمبود گوشت مرغ بازار را جبران کند.

از مجموع گوشت انواع طیور قابل مصرفی (از نظر وزنی) که در خرداد امسال به بازار عرضه شده، سهم ماکیان (مرغ و خروس) معادل 96.7 درصد و سهم دیگر طیور (بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و سایر طیور) معادل 3.3 درصد بوده است.

photo_2023-07-22_19-01-48

افزایش عرضه مرغ در بازار

بر اساس این گزارش در خرداد ماه امسال، میزان عرضه گوشت مرغ در حالی رشد 27.3 درصدی نسبت به ماه قبل را به ثبت رسانده که همچنان نسبت به خرداد ماه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

عرضه مرغ در ماه قبل یعنی اردیبهشت ماه امسال به کمترین میزان طی سال‌های اخیر یعنی 123 هزار تن رسیده بود؛ اما در خرداد حدود 156.9 هزار تن گوشت «مرغ و خروس» به بازار عرضه شده است.

تغییرات نقطه‌ای میزان عرضه ماکیان (مرغ و خروس) نیز نشان از ثبت چهارمین رشد منفی در خرداد امسال دارد.