به گزارش اکوایران، سنت‌شکنی عجیبی در رفتار مرکز آمار در سال 1402رخ داده که تقریبا تا سال گذشته بی‌سابقه بوده است. از زمانی که مرکز آمار اقدام به تغییر سال پایه در محاسبات کرده ، هرماه در انتشار آمار مربوط به تورم تعلل کرده است. تا پیش از این، داده های مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده در یکم هر ماه منتشر می شد اما اکنون علی‌رغم گذشت دو روز از مرداد ماه سال جاری، هنوز اطلاعی از تورم در دست نیست. این درحالیست که شعار اصلی امسال مهار تورم و رشد تولید بوده و در این میان مهم ترین لازمه کنترل، داشتن اطلاع دقیق از تغییرات آن است.

تورم

بی خبری از شاخص مهم سیاستگذار 

به طور کلی به منظور آنکه، سیاستگذار بتواند برنامه ریزی دقیق‌تر در خصوص روند برنامه های اقتصادی خود داشته باشد، نیازمند ارزیابی تغییرات تورم در هر مقطع است. در این میان نظم در انتشار آمارها و شفافیت آماری اهمیت بسیاری دارد. این در حالی است که در سال جاری این شاخص با بی نظمی منتشر شده است.

در همین خصوص درگاه ملی آمار تا سال گذشته، خود را موظف به انتشار گزارشات مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده و تورم مربوط به آن در یکم هر ماه می‌دانست اما همزمان با تغییر کردن سال پایه مربوط به محاسبات از سال 1390 به 1400 الگوی رفتاری همیشگی این مرکز نیز تغییر کرده است. 

در بخش تقویم انتشار آمار نیز این مرکز روز اول هر ماه را موعد اعلام شاخص قیمت مصرف کننده خانوارها در کل کشور، مناطق شهری و روستایی می داند.

اکنون اما باوجود آن که دو روز از موعد همیشگی اعلام آمار تورم مصرف کننده سپری شده، اما هنوز هیچ نشانه و اطلاعی از آمار ماهانه مربوط به شاخص  قیمت مصرف کننده تیرماه 1402 در دست نیست. این سنت شکنی جدید مرکز آمار درحالی رخ داده که تنها یک هفته از انتصاب رئیس جدید مرکز آمار گذشته و همچنان مسیر سال جاری را ادامه داده است.