به گزارش اکوایران، طبق آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت تورم، نرخ تورم ماهانه کل کشور در تیر 1402 معادل 2 درصد ثبت شده است. این نرخ در مناطق روستایی کمتر از مناطق شهری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم کالاهای «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» در مناطق شهری بالاتر از مناطق روستایی است اما نرخ کالاهای غیرخوراکی و خدمات در مناطق شهری و روستایی تفاوتی ندارد.

تورم ماهانه شهرها پیرو تورم کشوری

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه که در تیر 1402 معادل 2 درصد است. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور در تیر ماه برای خرید سبد کالا و خدمات یکسان، 2 درصد بیشتر از خرداد ماه هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ماهانه مناطق شهری نیز مانند کل کشور 2 درصد است اما در مناطق روستایی مقادیر کمتری را تجربه کرده و به 1.8 درصد رسیده است.

تورم شهرنشینان بالاتر از روستایی‌ها

نرخ تورم ماهانه عمدتا برای دو گروه اصلی کالا و خدمات «خوراکی، آشامیدنی و دخانیات» و «غیرخوراکی و خدمات» ارائه می‌شود. بر این اساس، نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی در کل کشور در تیر 1402 به 1.2 درصد رسیده است. این نرخ در مناطق شهری نیز همین رقم را ثبت کرده‌ است. به بیان دیگر، شهرنشینان در تیر ماه برای خرید کالا و خدمات یکسان 1.2 درصد بیشتر از خردادماه هزینه کرده است. نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی در مناطق روستایی کمتر از مناطق شهری و برابر با 1.1 درصد است.

در گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، نرخ تورم ماهانه تیر در کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی یکسان و برابر با 2.4 درصد است. این مسئله نشان می‌دهد که قیمت خدمات و اقلام غیرخوراکی در سراسر کشور افزایش قیمت مشابهی را تجربه کرده است.

photo_2023-07-25_17-49-29