به گزارش اکوایران، تورم ماهانه در تیر 1402 حدود 2 درصد برآورد شده است. با توجه به تغییر در سبد مصرفی خانوارها در مناطق مختلف، نحوه تغییر سطح عمومی قیمت‌ها در استان‌های ایران نیز ترکیبی متفاوت داشته است.

در گزارشات منتشر شده از سوی مرکز آمار، تورم عموما به سه طریق اندازه‌گیری می‌شود. تورم ماهانه بیانگر آن است که سطح قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های ماه گذشته چه تغییری کرده است. تورم نقطه به نقطه میزان تغییرات قیمت در یک ماه نسبت به ماه مشابه در سال قبل را نشان می‌دهد و تورم سالانه حاکی از این است که میانگین قیمت‌ها در 12 ماه اخیر نسبت به میانگین قیمت‌ها در موقعیت مشابه خود در سال گذشته چه تغییری کرده است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، تورم سالانه 23 استان در تیر امسال بیش از میانگین کل کشور بوده است. با توجه به بیشتر بودن حافظه تاریخی تورم سالانه و تورم شدید کالاهای خوراکی در سال 1401، برخی کارشناسان این پدیده را ناشی از تخلیه نشدنِ اثر شوک جهش قیمت کالاهای خوراکی در این استان‌ها در شاخص میانگین تورمی می‌دانند.

با این حال مقایسه ماهانه و نقطه به نقطه شاخص قیمت مصرف کننده در کشور نشان می‌دهد یزد، اصفهان، همدان و چهارمحال و بختیاری چهار استانی هستند که بیشترین بار تورم ماهانه و سالانه تیرماه را به دوش کشیده‌اند.

فشار تورم بر قلب ایران

13 استان در ماه گذشته متحمل تورم ماهانه بالاتری از میانگین کل کشور بوده‌اند که از این میان اصفهان و همدان به ترتیب با نرخ تورم 2.9 و 2.7 درصد رکورددار تورم ماهانه بین استان‌ها شده‌اند. استان‌های مرکزی و سمنان نیز دچار کمترین افزایش در سطح قیمت‌ها با نرخ تورم ماهانه 1 و 0.6 درصد شده‌اند.

تورم

حرکت تورم سالانه 23 استان کشور جلوتر از شاخص کل

بررسی تورم سالانه استان‌ها حاکی از فزونی این شاخص در 23 استان نسبت به میانگین تورم کل کشور با نرخ 47.5 درصد است. به عبارت دیگر نسبت میانگین شاخص قیمت‌ها در سال منتهی به تیر 1402 نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته‌اش بالغ بر 47 درصد رشد داشته و این درحالیست که این نسبت در 23 استان کشور بیشتر از این میزان بوده است.

بیشترین تورم سالانه تیر 1402 به استان‌های یزد و چهارمحال و بختیاری با نرخ‌های 57.9 و 56 تعلق دارد. 

با توجه به این که تورم سالانه دارای حافظه تاریخی بیشتری است و 24 ماه را در بر می‌گیرد، به عقیده برخی کارشناسان بالاتر بودن تورم سالانه 23 استان از میانگین کل ناشی از تخلیه نشدن اثر شوک جهش قیمت خوراکی‌ها در این استان‌ها باشد.

تورم نقطه به نقطه تیر 1402

با وجود اینکه سطح عمومی قیمت‌ها در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته 39.4 درصد بیشتر شده، در برخی مناطق مانند یزد و اصفهان و چهارمحال بختیاری نرخ تورم نقطه به نقطه بیشتر از میانگین ثبت شده و حتی در استان یزد به 50 درصد رسیده است. 

تورم