به گزارش اکوایران، تقاضای طلای بانک‌های مرکزی برای سومین سه‌ماهه متوالی کاهش یافت، زیرا فروش انبوه ترکیه از خرید در جاهای دیگر پیشی گرفت.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، خرید خالص این مؤسسات در سه ماهه دوم 64 درصد کاهش یافت و به 103 تن رسید. که تقاضا را به کمترین میزان در بیش از یک سال گذشته رساند.

دلیل اصلی، فروش انبوه بانک مرکزی ترکیه بود که پس از محدود شدن واردات، 132 تن طلا را وارد بازار داخلی خود کرد. تقاضای مصرف‌کنندگان در سال جاری به دلیل تورم بالا و نگرانی در مورد بی‌ثباتی سیاسی پس از انتخابات کشور افزایش یافته است.

خریدهای بانک مرکزی ستون حمایت از قیمت شمش بوده است که تحت فشار سیاست‌های پولی سخت‌تر قرار گرفته است. رکورد خرید این موسسات در نیمه دوم سال 2022 به جذب سرمایه‌گذاران بزرگ کمک کرد و باعث شد که قیمت این فلز گران‌بها با قیمتی ثابت برای اکثر مدل‌های ارزش آن معامله شود.

ادامه این خرید اکنون کلید چشم‌انداز طلا در سال جاری است. به غیر از ترکیه، سه ماهه دوم شاهد خریدهای بزرگ توسط بانک خلق چین، اداره پول سنگاپور و بانک ملی لهستان بود.

شورای جهانی طلا انتظار دارد تقاضای بانک مرکزی در سال جاری تقریباً نصف تقاضای رکورد سال 2022 باشد. طبق این گزارش، این میزان همچنان برابر با بیش از 500 تن خرید است.

جان رید، استراتژیست ارشد بازار در شورای جهانی طلا گفت: «من فکر نمی‌کنم که شاهد تکرار فروش طلا توسط بانک مرکزی ترکیه برای تامین نقدینگی بانک‌های تجاری باشیم. به طور ضمنی، ما انتظار داریم که سه‌ماهه سوم بهتری را ببینیم.»

از دیگر نکات قابل توجه این گزارش می توان به کاهش 31 درصدی خرید جواهرات، شمش‌ها و سکه‌ها در چین در سه‌ماهه سوم اشاره کرد. مصرف طلا در آنجا کاهش یافته است زیرا تقاضای متوقف‌شده پس از یک سال قرنطینه کم‌رنگ شده است.