به گزارش اکوایران، تورم در مرکز اقتصادی ترکیه، استانبول، در ماه ژوئیه افزایش یافت زیرا دولت برای رفع کسری بودجه خود، افزایش مالیات بر طیف وسیعی از کالاها را اعمال کرد.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اتاق بازرگانی استانبول در روز سه‌شنبه، تورم خرده‌فروشی در بزرگترین شهر ترکیه به‌صورت ماهانه در ماه گذشته حدود 10 درصد افزایش یافت که تقریباً سه برابر نرخ ثبت‌شده در ژوئن است. این بالاترین جهش ماهانه از آوریل 2022 است.

به طور سالانه، تورم در ماه جولای به حدود 64 درصد افزایش یافت که به معنی افزایش 9 درصدی نسبت به 55 درصد ماه قبل است. اتاق بازرگانی استانبول، این تسریع را به تغییرات در نرخ های مالیاتی نسبت داد که منجر به افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف شد.

ترکیه ماه گذشته یک رشته افزایش مالیات را برای جبران کسری بودجه گسترده خود - که به دلیل اعطای هزینه‌های انتخاباتی و تلاش‌های بازسازی پس از زلزله‌های فوریه تشدید شد - اعمال کرد. این اقدامات شامل سه برابر شدن مالیات بر سوخت بود.

بانک مرکزی ترکیه اخیراً پیش‌بینی تورم خود را اصلاح کرد و نرخ تورم پایان سال را 58 درصد پیش‌بینی کرد که به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از برآورد قبلی 22.3 درصدی بود. این بانک از اقدامات مالیاتی به عنوان یکی از دلایل این بازنگری یاد کرد.