به گزارش اکوایران، نرخ تورم ماهانه کل کشور در تیر 1402 به 2 درصد رسیده است. این نرخ برای دهک دهم که ثروتمندترین خانوارهای کشور را شامل می‌شود، برابر با 1.99 درصد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم تورم اقلام «غیرخوراکی و خدمات» از تورم ماهانه دهک دهم بیش‌تر از سهم تورم اقلام «خوراکی،‌ آشامیدنی و دخانیات» است. به عبارت دیگر، افزایش قیمت اقلام غیرخوراکی و خدمات بیش‌ از اقلام خوراکی روی بالا رفتن تورم ماهانه ثروتمندترین خانوارهای کشور اثر داشته است.

از میان کالاهای خوراکی، تورم «انواع گوشت و فرآورده‌های آن» بیش از سایر خوراکی‌ها باعث بالا رفتن تورم دهک دهم شده است. در مقابل، «میوه و خشکبار» تورم ماهانه این دهک را کاهش داده است.

در دهک دهم مانند سایر دهک‌های هزینه‌ای، تورم «مسکن، انرژی و سوخت» بیش‌ترین سهم را در تورم ماهانه تیر ثبت کرده است. به عبارت دیگر، تورم «مسکن» اصلی‌ترین عامل بالا رفتن تورم ماهانه در تمام دهک‌های هزینه‌ای در تیر 1402 است و حتی ثروتمندان نیز از آسیب آن در امان نمانده‌اند. در مقابل، مرفه‌ترین خانوارهای کشور تنها گروهی هستند که تورم حمل‌ونقل برای آن‌ها در تیر ماه کاهش یافته است.

گرانی گوشت، حتی برای اغنیا

گزارش مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت در تیر امسال نشان می‌دهد که تورم ماهانه دهک دهم که نماینده ثروتمندترین خانوارهای جامعه است به 1.99 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، دهک دهمی‌ها در تیر 1402 برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات 1.99 درصد بیش‌تر از خرداد ماه هزینه کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم کل سبد خوراکی خانوارهای دهک دهم از تورم ماهانه این دهک در تیر ماه برابر با 0.35 درصد بوده است. به عبارت دیگر، اگر قیمت کل سبد خوراکی این دهک در تیر نسبت به خرداد افزایش نمی‌یافت، تورم ماهانه دهک دهم 0.35 درصد کم‌تر از رقم فعلی برآورد می‌شد.

از میان اقلام سبد خوراکی، «انواع گوشت و فرآورده‌های آن» بالاترین سهم را در تورم ماهانه دهک دهم رقم زده که برابر با 0.38 درصد است. نکته جالب توجه این است که این کالا در سبد خوراکی تمام دهک‌ها، از فقیرترین تا غنی‌ترین، بیش‌ترین سهم را در افزایش تورم ماهانه گذاشته است. در مقابل، چون تورم «میوه و خشکبار» برای دهک دهم در تیر ماه نسبت به خرداد کاهش یافته، سهم این کالا از تورم ماهانه این دهک منفی 0.2 درصد ثبت شده است. به بیان دیگر، کاهش قیمت میوه و خشکبار در تیر باعث شده است تا تورم ماهانه دهک دهم 0.2 درصد کاهش یابد.

انگشت اتهام تورم دهک دهم به سمت «مسکن»

از میان اقلام غیرخوراکی و خدمات، سهم «مسکن، انرژی و سوخت» از تورم ماهانه دهک دهم معادل 0.65 درصد شناسایی شده است. به عبارت دیگر، از تورم ماهانه 1.99 درصدی دهک دهم، 0.65 درصد آن مربوط به بخش مسکن، انرژی و سوخت است. با توجه به این که قیمت آب، برق، گاز، بنزین و سایر سوخت‌ها در تیر نسبت به خرداد تغییر نکرده، می‌توان گفت که سهم بالای این بخش منحصرا به مسکن مربوط می‌شود.

این کالا نه تنها در دهک دهم، بلکه در کل کشور و سایر دهک‌های هزینه‌ای هم بالاترین سهم را در نرخ تورم ماهانه رقم زده است.

«حمل و نقل» برخلاف سایر اقلام موجود در سبد غیرخوراکی و خدمات خانوار دهک دهمی، تورم ماهانه این دهک را کاهش داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم این کالا از تورم ماهانه دهک دهم معادل منفی 0.1 درصد بوده است. به عبارت دیگر، «حمل و نقل» تورم ماهانه این دهک را 0.1 درصد کاهش داده است. دهک دهم تنها گروه جامعه است که بخش حمل و نقل آن در تیر ماه، نرخ تورم ماهانه را کاهش داده است.

photo_2023-08-06_11-28-23