به گزارش اکوایران، در حالی که در سرتاسر جهان به‌ویژه در چین، قیمت مصرف‌کننده و تولید‌کننده به طور همزمان کاهش یافته، تورم ایالات متحده در مسیری معتدل ادامه می‌یابد و چشم‌انداز فرود نرم اقتصادی را تقویت می‌کند.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، شاخص خالص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده، معیاری برای سنجش تورم زیربنایی، کوچکترین پیشرفت‌های متوالی را از اوایل سال 2021 به ثبت رساند و به بانک‌های مرکزی توصیه کرد که از افزایش نرخ بهره در ماه آینده خودداری کند.

در همین حال، کاهش تورم در چین نشانه نگران‌کننده‌ای برای رشد اقتصاد جهانی است. خصوصا با در نظر گرفتن این واقعیت که مشکلات اقتصاد چین همزمان با رکود بازار مسکن در حال عمیق‌تر شدن است. اعطای وام توسط بانک‌های چینی در ماه گذشته ضعیف‌ترین حالت در بیش از یک دهه گذشته بود که نشان‌دهنده دیگری از تقاضای ضعیف است.

در اینجا برخی از نمودارهایی که این هفته در بلومبرگ در مورد آخرین تحولات اقتصاد جهانی منتشر شده، آمده است:

eed0c11e-dfab-4b82-b9cd-b8bff127c995

شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده فقط برای دومین ماه افزایش یافت و این امید را تقویت کرد که فدرال رزرو بتواند تورم را بدون ایجاد رکود کاهش دهد. افزایش 0.2 درصدی ماهانه پشت سر هم کمترین میزان در بیش از دو سال گذشته بود.

fb339b29-be12-4005-afab-22644f622a9b

موجودی کارت‌های اعتباری برای اولین بار در سه ماهه گذشته از یک تریلیون دلار فراتر رفت، که نشان می‌دهد با بهبود اقتصاد ایالات متحده و خلاصی آن از شر بیماری همه‌گیر و تبعات اقتصادی‌اش، تا چه میزان در بین مصرف‌کنندگان آمریکایی گسترده‌تر شده است.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تراشه‌سازان آمریکایی برای پر کردن پست‌های کلیدی با مشکل مواجه هستند، زیرا کمبود نیروی کار ماهر، تلاش‌ها برای احیای صنعت داخلی را تهدید می‌کند.

بانک‌های چینی کمترین میزان وام‌های ماهانه از سال 2009 را در ژوئیه اعطا کردند که نشانه دیگری از تقاضای ضعیف در دومین اقتصاد بزرگ جهان است که خطر فشار طولانی‌مدت کاهش تورم را افزایش می‌دهد. 

57b84880-4513-4852-a2e8-fa2baf57a58f

قیمت‌های مصرف‌کننده و تولیدکننده چین برای اولین بار از سال 2020 با هم کاهش یافت. یک چرخه کاهش تورم در شرایط کنونی می‌تواند به بانک‌های مرکزی جهانی کمک کند تا با تورم در کشورهای خود مبارزه کنند، اما چنین چرخه‌ای نشانه بدتر شدن چشم‌انداز در دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

مازاد تجاری تایوان به دلیل کاهش افت صادرات به بالاترین حد خود رسید که نشانه آن است که تقاضای جهانی برای فناوری ممکن است به زودی بهبود یابد.

یکی از شاخص‌های سرمایه‌گذاری خارجی جدید در چین در سه ماهه دوم به پایین‌ترین سطح در 25 سال اخیر رسید و نگرانی‌ها را در مورد اینکه چقدر تنش‌های ژئوپلیتیکی و کند شدن روند بهبود اقتصاد می‌تواند به اعتماد تجاری لطمه بزند دامن زد.

انتظارات مصرف‌کنندگان برای تورم منطقه یورو در ماه ژوئن کاهش یافت، اما بالاتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا باقی ماند، زیرا مقامات در فکر ادامه دادن به افزایش بی‌سابقه نرخ بهره هستند.

411d2c31-e0e2-4a9d-9d27-5c7074ffa789

تولید صنعتی آلمان در ماه ژوئن برای دومین ماه کاهش یافت و پس از آنکه در اوایل سال جاری به سختی از رکود خارج شد، بزرگترین اقتصاد اروپا را مهار کرد. کاهش در آلمان با کاهش تولید صنعتی در فرانسه و اسپانیا در طول ماه منعکس شد.

اقتصاد بریتانیا قوی‌ترین رشد سه ماهه خود را در بیش از یک سال گذشته داشته است. حتی با پیشرفت اندک 0.2 درصدی، بریتانیا تنها کشور گروه هفت باقی می‌ماند که هنوز به طور کامل از بیماری همه‌گیر بهبود نیافته است.

4be16f67-adbc-4b42-b97a-0ad3c6bb58bd

افزایش قیمت برنج به بالاترین سطح در تقریباً 15 سال اخیر این نگرانی را ایجاد کرده است که هزینه‌های غذا برای فقیرترین مردم جهان بسیار گران‌تر خواهد شد. این غلات برای رژیم غذایی میلیاردها نفر در آسیا و آفریقا حیاتی است.

همانطور که اقتصاددانان احتمال وقوع رکود در اقتصادهای بزرگ در سراسر جهان را ارزیابی می‌کنند، مجموعه ای از داده‌های اخیر نشان می‌دهد که رکود در تجارت جهانی از قبل مشهود بوده است. چین، بزرگترین صادرکننده جهان، به تازگی بزرگترین انقباض در محموله‌های خارج از کشور از فوریه 2020 را گزارش کرده است. همچنین آلمان به‌عوان سومین صادرکننده جهان پس از چین و آمریکا، شاهد کاهش صادرات خود در آخرین داده‌های ماهانه بوده است که بیشترین کاهش را نسبت به سال قبل از اوایل سال 2021 نشان می‌دهد.