به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده فصلی کل بخش برق در بهار ۱۴۰۲ نسبت به زمستان ۱۴۰۱،  ۳۱.۸ درصد بوده که نسبت به همین تورم فصلی زمستان ۳۳.۷ واحد درصد بالاتر آمده است. به بیان دیگر تورم فصلی برق در زمستان 1401 منفی بوده است. تورم تولیدکننده بخش برق در بهار ۱۴۰۲ در ساعات مختلف اوج بار، میان‌بار و کم‌بار به ترتیب ۳۴.۶، ۳۱.۷ و ۲۹.۹ درصد گزارش شده است. برای درک بهتر تورم تولیدکننده باید به این نکته توجه کرد که تورم تولیدکننده در حقیقت تغییرات قیمت در مبدا تولید است که با یک فاصله زمانی‌ای به مصرف کننده خرد منتقل خواهد شد و عملا بعد از مدتی خود را در تورم مصرف کننده نشان خواهد داد.

تورم نقطه به نقطه در مسیر قله

براساس آمارها تورم تولیدکننده نقطه به نقطه کل بخش برق در بهار ۱۴۰۲ معادل ۶۰.۹ ثبت شده است. به عبارت دیگر قیمت تولید کننده کل بخش برق در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال گذشته، ۶۰.۹ درصد متورم شده که دومین رکورد ثبت شده تورم نقطه به نقطه برق در ۱۲ سال گذشته بوده است. اولین رکورد تورم نقطه‌ای تولیدکننده در بخش برق معادل ۶۲.۷ بوده که در زمستان ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است. طبق آمار تورم نقطه‌ای بخش برق در بهار ۱۴۰۲، تورم نقطه‌ای در ساعات اوج بار ۶۴.۹ درصد ، ساعات میان‌بار ۶۰.۹ درصد و ساعات کم‌بار ۵۸.۲ درصد بوده است که نسبت به تورم نقطه به نقطه زمستان ۱۴۰۱ افزایش چشمگیری را شاهد بوده است.

تورم سالانه؛ اوج تورم در ساعات کم بار

تورم تولیدکننده سالانه کل بخش برق در بهار ۱۴۰۲ ، حدود ۳۰ درصد بوده که نسبت به زمستان ۱۴۰۱ با افزایش ۱۳ واحد درصدی مواجه شده است. این تورم نشان می‌دهد قیمت‌ها در چهار فصل منتهی به بهار ۱۴۰۲ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است. تورم تولیدکننده سالانه به تفکیک ساعات مصرف در ساعات کم‌بار معادل ۳۴ درصد بوده که بیشترین تورم را به خود اختصاص داده است. تورم تولیدکننده سالانه در ساعات میان‌بار و اوج‌بار نیز به ترتیب ۲۸.۲ و ۳۰.۱ گزارش شده است که نسبت به تورم سالانه در زمستان ۱۴۰۱ ، حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

تورم_تولیدکننده_بخش_برق_در_بهار_۱۴۰۲