به گزارش اکوایران، تورم تولیدکننده از نیمه دوم سال 1400، در یک مسیر نزولی قرار گرفته و در ماه‌های اخیر به ثبات تقریبی رسیده است. کارشناسان عنوان می‌کنند که کاهش نوسانات تورم تولید کننده و ادامه دادن به حرکت نزولی خود می‌تواند منجر به بهبود انتظارات تولیدکنندگان شده و اثر مثبتی بر تولید داشته باشد.

تورم تولید کننده شاخصی است که میزان افزایش هزینه‌های تولید کننده را خود منعکس می‌کند. زمانیکه قیمت مواد اولیه و کالاهای واسطه افزایش می‌یابد، می‌تواند به تورم در قیمت کالاهای نهایی یا قیمت مصرف‌کننده نیز بیانجامد. 

می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به روند کاهشی تورم تولیدکننده، اگر افزایشی در تورم مصرف‌کننده رخ دهد، احتمالا ناشی از کانال هایی بجز افزایش هزینه‌های تولید بوده است. 

پیشران تورم مصرف‌کننده

وقتی هزینه‌های تولید بالا می‌رود، پتانسیل افزایش سطح تورم مصرف کننده هم ایجاد می‌شود. به همین علت است که از تورم تولیدکننده با عنوان پیشران تورم یاد می‌شود. 

البته قدرت همه‌ تولیدکنندگان در انتقال فشار هزینه به مصرف‌کنندگان یکسان نیست. کالاهایی که به طور رسمی قیمت‌گذاری می‌شود یا صنایعی که در صورت افزایش قیمت تعداد زیادی از مشتریانشان را دست می‌دهند، عموما از قدرت کمتری در انتقال فشار هزینه به مصرف‌کنندگان برخوردار هستند. 

تورم

روند کاهشی تورم تولید‌کننده

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده که در نیمه اول سال 1400 به 101 درصد نیز رسیده بود، در طول این مدت دچار نزول شده و در تیر 1402 برای سومین ماه در کانال 32 درصد حرکت کرده است. تورم نقطه به نقطه هرماه از رشد قیمت‌ها در ماه مذکور نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به دست می‌آید.

همچنین تورم سالانه که از رشد میانگین دوازده ماه منتهی به تیر 1402 نسبت به میانگین دوازده ماه سال مختوم به تیر 1401 به دست می‌آید، تقریبا با رقم 35 درصد به ثبت رسیده است. آمارها حاکی از حرکت نزولی این شاخص پس از نیمه اول 1400 هستند. 

تورم سالانه به دلیل نحوه محاسبه‌اش، دارای حافظه بلندمدت‌تری نسبت به سایر شاخص‌هاست. این شاخص که با نوسان کمتری نسبت به سایر شاخص‌ها مواجه می‌شود، از نیمه دوم 1401 وارد کانال 40 الی 30 درصد شده و هرماه نسبت به ماه قبل خود کاهش داشته است. 

سپری برای دفاع از آسیب‌های تورمی

عموما اقتصاددانان عنوان می‌کنند که اگر قرار است جامعه متحمل تورم شود، پیشبینی پذیر کردن مقدار تورم برای تولیدکنندگان می‌تواند انتظارات را بهبود بخشد و آسیب کمتری به جامعه وارد کند.

 با توجه به اینکه درحال حاضر تورم تولید کننده در یک کانال نزولی قرار گرفته و دچار نوسانات بسیار کمتری نسبت به گذشته است، می‌توان امیدوار بود که لجام تورم مصرف‌کننده نیز کشیده شود.

البته تورم مصرف‌کننده تنها متاثر از هزینه‌های تولید نیست؛ کانال‌های دیگری مانند انتظارات و رشد نقدینگی بر تورم مصرف‌کننده اثرگذار هستند که در ماه های اخیر مسیری نزولی را ثبت کرده اند.