به گزارش اکوایران، در بهار امسال تورم تولیدکننده بخش صنعت در همه بازه‌های زمانی فصلی، نقطه به نقطه و سالانه کاهش یافته اما از سرعت آن کاسته شده است. از میان زیربخش‌های صنعت گروه «چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده» بالاترین تورم تولید فصلی را در بهار 1402 تجربه کرده است. همچنین، گروه «ساخت محصولات دارویی، موارد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» بالاترین تورم تولید نقطه به نقطه و سالانه را متحمل شده‌اند.

در مقابل، تورم تولید‌کننده نقطه‌ای و سالانه در گروه «ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» کمترین رقم برآورد شده را میان گروه‌های صنعت محقق کرده است.

چرا تورم تولیدکننده تورم پیشران است؟

در ادبیات اقتصادی معمولا به تورم تولیدکننده، «پیش‌بینی‌کننده تورم مصرف‌کننده» می‌گویند. به عبارت دیگر، از آن جایی که تورم تولید‌کننده افزایش قیمت‌ها را پشت درب کارخانه و پیش از ورود به بازار خرده فروشی نشان می‌دهد، بالا رفتن آن می‌تواند با یک وقفه زمانی منجر به بالارفتن قیمت‌ها برای مصرف‌کننده شود. به همین دلیل به تورم تولید‌کننده، «تورم پیشران» یا «تورم پیش‌بینی‌کننده» می‌گویند.

photo_2023-09-04_15-53-51

کاهش سرعت تورم تولید فصلی در صنعت

تورم تولیدکننده فصلی محصولات صنعتی از 12.8 درصد در زمستان 1401 به 9.3 درصد در بهار 1402 رسیده است. بنابراین می‌توان گفت که از سرعت افزایش تورم فصلی تولید در بخش صنعت کاسته شده است.

تورم فصلی تولید گروه «چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده» با ثبت رقم 25.8 درصد بالاترین تورم فصلی گروه‌های صنعت را در بهار 1402 محقق کرده است. در مقابل، این شاخص برای «ساخت مواد شیمیایی و فرآورده‌های شیمیایی» منفی 1.5 درصد شده است.

 تورم پیشران 73 درصدی در محصولات دارویی

میانگین قیمت تولید محصولات صنعتی در بهار 1402 نسبت به میانگین قیمت تولید این محصولات در بهار 1401 (تورم نقطه به نقطه) معادل با 25.6 درصد برآورد شده است. این رقم در زمستان سال گذشته 29.2 درصد بوده و نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه‌ای تولید‌کننده در بخش صنعت در بهار امسال 3.6 واحد درصد نسبت به زمستان سال گذشته کاهش یافته است.

همچنین، تورم سالانه تولید محصولات صنعتی در بهار امسال به 27 درصد رسیده است. از میان گروه‌های بخش صنعت، بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه و سالانه تولید‌کننده برای گروه «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» ثبت شده که به ترتیب برابر با 73.7 درصد و 60.5 درصد است. در مقابل، کمترین تورم تولید نقطه‌ای و سالانه برای گروه «ساخت کُک و فرآورده‌های حاصل از پالایش نفت» محقق شده که به ترتیب برابر با 0.8 درصد و 10.6 درصد است.