به گزارش اکوایران، رشد هزینه تولید محصولات گاوداری صنعتی در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته از روندی افزایشی پیروی کرده است. 

هشت کالا در محاسبه این شاخص نقش دارند که از میان آن‌ها، «گوساله نر زیر چهار ماه» بالاترین تورم نقطه‌ای و فصلی را به ثبت رسانده است. «گاو شیری» نیز دومین تورم نقطه‌ای بالا را در بهار 1402 به نام خود زده است. 

با بررسی روند دو ساله این شاخص می‌توان گفت که عمدتا در فصل بهار یک جهش در تورم تولیدکننده محصولات گاوداری رخ می‌دهد. بنظر می‌رسد اجرای سیاست «حذف ارز ترجیحی» در بهار سال گذشته علت جهش شدیدی باشد که در تورم فصلی و نقطه‌ای این محصولات به چشم می‌خورد.

تورم

تورم تولیدکننده؛ تورم پیش‌نگر

تورم تولیدکننده نشان می‌دهد قیمت کالاها در مبدا تولید و پیش از واردشدن به بازارهای سطح شهر چقدر نسبت به یک مدت زمان مشابه در گذشته تغییر کرده است. به همین علت به آن تورم «پیش‌نگر» یا «تورم پیشران» نیز گفته می‌شود.

اگر این شاخص نسبت به فصل قبل سنجیده شود به آن «تورم فصلی» و اگر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بررسی شود به آن «تورم نقطه به نقطه» می‌گویند.

بر این اساس، تورم تولیدکننده فصلی و نقطه‌ای محصولات گاوداری به ترتیب به 19.6 و 45.7 درصد در بهار امسال رسیده است.

تورم

کمترین تورم نقطه‌ای بهار  1402 در «شیر»

شاخص قیمت تولیدکننده محصولات گاوداری صنعتی برای هشت محصول محاسبه می‌شود که از میان آن‌ها «گاو شیری» و «گوساله نر زیر چهار ماه» بالاترین تورم نقطه‌ای را در بهار امسال به ثبت رسانده اند.

برای مثال، تورم تولید نقطه‌ای «گوساله نر زیر چهار ماه» از 83.2 درصد در زمستان سال قبل به 107.8 درصد در بهار امسال رسیده است. بالاترین تورم فصلی نیز متعلق به همین محصول بوده که برابر با 40.5 درصد است.

«گاو شیری» دومین محصول با تورم نقطه‌ای بالا از میان محصولات گاوداری است (104.4 درصد) اما در مقابل، «شیر» به عنوان محصول همین دام، کمترین تورم نقطه‌ای را رقم زده است. (27.2 درصد)

روند دو ساله تورم تولیدکننده محصولات گاوداری

تورم تولیدکننده محصولات صنعتی به صورت فصلی از پاییز سال گذشته روند افزایشی به خود گرفته و تا بهار امسال به این رویه ادامه داده است. همچنین، به نظر می‌رسد در هر بهار نرخ فصلی این شاخص با یک جهش روبرو می‌شود. می‌توان گفت که افزایش قیمت‌ها به صورت سنتی در ابتدای هر سال یکی از دلایل این جهش‌ها باشد.

در دو سال گذشته، بالاترین نرخ ثبت شده برای تورم فصلی و نقطه‌ای محصولات گاوداری صنعتی در بهار 1401 رخ داده است. دولت سیزدهم در اردیبهشت سال گذشته تصمیم گرفت تا در اقدامی موسوم به «جراحی اقتصادی» اعطای ارز ترجیحی به اقلام اساسی را متوقف کند. 

تا پیش از این، ارز 4 هزار و 200 تومانی به اقلامی مثل «ذرت»، «گندم» و «سویا» داده می‌شد که از آن‌ها به عنوان خوراک دام در گاوداری‌ها و سایر مصارف استفاده می‌شود.

پس از اجرای این سیاست، دولت به جای آن که یارانه ارزی را به تولیدکنندگان اختصاص دهد، به منظور جبران قدرت خرید معادل ریالی آن را به مصرف‌کنندگان داد. در نتیجه قیمت تولید محصولات مرتبط مثل محصولات گاوداری در بهار 1401 ناگهان افزایش پیدا کرد. بنظر می‌رسد علت افزایش شدید تورم تولیدکننده فصلی و نقطه‌ای در بهار 1401 همین مسئله باشد.

تورم