به نوشته «رویترز»، این پیش‌بینی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی پنج اقتصاد بزرگ منطقه یورو در سال 2023 با افزایش 0.8 درصدی و در سال 2024 با رشد 1.3 درصدی همراه خواهد بود؛‌ این درحالیست که کمیسیون اروپا پیش‌تر اعلام کرده بود که تولید ناخالص داخلی این کشورها در سال‌های 2023 و 2024 به ترتیب 1.1 درصد و 1.6 درصد افزایش می‌یابد.

آمارهای مربوط به کاهش تقاضای داخلی در منطقه یورو نشان می‌دهد قیمت‌های بالا و رو به افزایش برای اکثر کالاها و خدمات،‌ بیش از پیش‌بینی‌ها رشده کرده است. افزایش قیمت مصرف‌کننده در منطقه یورو در حالی به وقوع پیوسته که قیمت‌های مربوط به حامل‌های انرژی رو به کاهش است، بازار کار در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد،‌ نرخ بیکاری کاهش فراوانی داشته و دستمزدها افزایش یافته است.

کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرده تورم منطقه یورو در سال جاری میلادی 5.6 درصد و در سال آینده 2.9 درصد خواهد بود که  کم‌تر از پیش‌بینی 5.8 درصدی و بالاتر از پیش‌بینی 2.8 درصدی پیشین برای سال‌های 2023 و 2024 است؛ این درحالیست که بانک مرکزی اروپا هدف 2 درصدی را برای تورم منطقه یورو در نظر گرفته بود. 

بانک مرکزی اروپا از اواسط سال 2022 به سرعت در حال افزایش نرخ بهره است تا بتواند رشد قیمت‌ها را کنترل کند؛‌ اما نرخ بهره بالا باعث شده استقبال از دریافت وام در منطقه یورو کاهش یابد و همین امر تأثیر منفی بر پیش‌بینی رشد اقتصادی داشته است.

طبق گزارش‌ها،‌ اقتصاد آلمان‌ طی امسال 0.4 درصد کوچکتر می‌شود که 0.2 درصد بیشتر از تخمین پیشین است. رشد اقتصادی آلمان در سال 2024 نیز 1.1 درصد پیش‌بینی شده که 0.3 درصد کمتر از تخمین پیشین است.

اقتصاد ایتالیا و هلند هم طی سال جاری میلادی با رشد آهسته‌تری روبه‌رو می‌شود. طبق پیش‌بینی کمیسیون اروپا‌، رشد ناخالص داخلی این کشورها به ترتیب 0.9 درصد و 0.5 درصد خواهد بود که کمتر از تخمین پیشین 1.2 و 1.8 درصدی برای این کشورها است.

از سوی دیگر،‌ کمیسیون اروپا پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی فرانسه و اسپانیا سریع‌تر از تخمین‌های پیشین خواهد بود. رشد اقتصادی این دو کشور در سال 2023 به ترتیب 1 درصد و 2.2 درصد خواهد بود، در حالیکه میزان رشد اقتصادی این دو کشور پیش از این 0.7 درصد و 1.9 درصد پیش‌بینی شده بود.