به گزارش اکوایران، شاخص دلار در روز سه‌شنبه (4 مهر) رشد کرد، اما از اوج قیمت خود در 10 ماه اخیر فاصله گرفت. همزمان با توقف روند صعودی اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا، پول ملی ژاپن از کمترین سطح خود در 11 ماه اخیر فاصله گرفت و با رشد نسبی ارزش همراه شد.

به نوشته سی‌ ان‌بی‌سی، اوراق قرضه دولتی 10 ساله آمریکا در ماه جاری میلادی به بالاترین سطح خود در 16 سال اخیر رسید زیرا با وجود نرخ‌های بهره بالاتر، اطلاعات و آمارهای اقتصادی ایالات متحده همچنان قوی و مثبت باقی مانده‌اند.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) که در تلاش است نرخ تورم را به حدود 2 کاهش دهد، حدود یک هفته قبل اعلام کرد احتمال افزایش نرخ بهره وجود دارد و به احتمال زیاد، نرخ‌ بهره به مدت طولانی‌تری در سطوح بالا باقی خواهد ماند.

شاخص دلار با رشد 0/12 درصد به 106/13 واحد رسید. پیش‌تر این شاخص به 106/2 واحد رسیده بود که بالاترین سطح دلار در 10 ماه گذشته محسوب می‌شد.

ین ژاپن همزان با رشد ارزش دلار با کاهش روبه‌رو شد و این گمانه‌زنی را به وجود آورد که مقامات ژاپنی برای حمایت از ارز ملی خود دست به کار خواهند شد. پس از آنکه هر دلار آمریکا، 149/19 ین مبادله شد و پول ملی ژاپن به کمترین ارزش خود در 11 ماه اخیر نزول کرد، وزیر دارایی این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد دولت با ضرورت بسیار بالا وضعیت ین را رصد خواهد کرد.

طبق اعلام کارشناسان، مقامات ژاپن اظهارنظرهایی درباره دخالت مستقیم خود در جهت حمایت از ین ارائه دادند و همین ممکن است دلیل بهبود نسبی ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار باشد. آخرین آمارها نشان می‌دهد هر دلار آمریکا، 148/95 ین مبادله می‌شود.

یورو نیز با کاهش 0/15 درصدی، 1/0575 دلار معامله می‌شود. پیش‌تر، هر دلار آمریکا به 1/0570 یورو رسیده بود که کمترین ارزش یورو از 16 مارس سال جاری میلادی است.

پوند انگلستان با کاهش 0/27 درصدی، 1/2180 دلار مبادله شد. هر دلار آمریکا پیش از این به 1/2168 پوند رسیده بود که ضعیف‌ترین عملکرد پول ملی انگلستان از 17 مارس سال جاری میلادی محسوب می‌شود.