به گزارش اکوایران، به گفته رئیس کل گمرک ایران، وضعیت واردات کالاهای غیرنفتی در ۶ ماهه ابتدایی امسال نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته رشد داشته در صورتیکه این روند در ارزش دلاری صادرات کالاهای غیرنفتی متفاوت بوده است. بر اساس آمارهای اعلام شده حجم تجارت خارجی کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به بالاترین سطح خود از سال ۸۸ تا ۱۴۰۲ رسیده است. این در حالی است که وضعیت تراز تجاری کالاهای غیرنفتی کشور در همین مدت حدودا منفی 6 میلیارد دلار به ثبت رسیده است.

در این گزارش به جزئیات آمار صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی پرداخته شده است. تمامی آمارها اعم از ارزش دلاری صادرات و واردات به همراه حجم تجارت و تراز تجاری صرفا برای کالاهای غیر نفتی آورده شده است.

تجارت

ریزش 2.6درصدی صادرات در نیمه نخست امسال نسبت به ۱۴۰۱

به نقل از رئیس کل گمرک ایران، ارزش دلاری صادرات در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار رسیده است. این آمار نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته بیش از ۲.۵ درصد از ارزش دلاری صادرات کشور افت کرده است. 

اگر به روند ارزش دلاری صادرات از ۶ ماهه نخست سال ۱۳۸۸ تا همین بازه در سال جاری نگاه کنیم متوجه دو قله صادراتی در سال‌های ۹۷ و ۱۴۰۱ می‌شویم. قله صادراتی ثبت شده در سال گذشته با ۲۴.۸ میلیارد دلار بالاترین سطح ارزش دلاری صادرات در ۶ ماهه‌های نخست بازه زمانی بررسی شده بوده است. از سوی دیگر کمترین میزان صادرات کشور مربوط به سال ۸۸ بوده که ارزش دلاری صادرات در نیمه نخست این سال برابر با ۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار ثبت شده است.

واردات به بالاترین سطح ۱۴ ساله خود رسید

آمار اعلام شده از میزان ارزش دلاری واردات کشور در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد ارزش دلاری واردات  از ۲۷ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار در نیمه نخست سال گذشته به ۳۰ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار در ۶ ماهه ابتدایی امسال رسیده است. به عبارت دیگر در این مدت ارزش دلاری واردات کشور بیش از ۱۱.۵ درصد افزایش یافته است. به طوریکه به بالاترین سطح در نیمه نخست ۱۴ سال گذشته رسیده است.

به جز دو سال اخیر بررسی روند ارزش دلاری واردات از ۶ ماهه‌های ابتدایی ۱۴ سال گذشته نشان از سه قله مهم در سال‌های ۹۰، ۹۳ و ۹۶ در کشور دارد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بالاترین سطح در میان قله‌های تشکیل شده در دهه 1390 شمسی در سال ۹۰ بوده است. ارزش دلاری واردات کالاهای غیرنفتی کشور در نیمه نخست این سال به ۲۸ میلیارد و ۸۱۰ میلیون دلار رسیده که دومین رکورد ارزش دلاری واردات در ۱۴ سال گذشته بوده است.

آشنایی با مفهوم تراز تجاری و میزان تجارت خارجی

از میزان صادرات و واردات یک کشور دو متغیر استخراج می‌شود که برای بررسی بهتر عملکرد بازرگانی کشورها اهمیت دارد. یکی از این متغیر‌ها ارزش تجارت خارجی است که از مجموع ارزش صادرات و واردات یک کشور به دست می‌آید. این متغیر نشان می‌دهد کل میزان تجارت یک کشور با دنیا چه میزان بوده است.

متغیر دوم تراز تجاری است. این متغیر از اختلاف میان ارزش صادرات و ارزش واردات بدست می‌آید. مثبت بودن این متغیر نشان از این دارد که ارزش صادرات یک کشور از ارزش وارداتش بیشتر بوده و منفی بودن آن از سبقت ارزش واردات نسبت به صادرات گزارش می‌دهد. 

تجارت خارجی در اوج ۱۴ ساله خود قرار گرفت

طبق گفته‌های رئیس کل گمرک کشور، حجم تجارت خارجی در نیمه نخست امسال به بیش از ۵۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۴.۸۴ درصد رشد کرده است. آمارها حاکی از آن است که حجم تجارت کشور به بالاترین سطح خود در ۶ ماهه‌های ابتدایی ۱۴ سال گذشته رسیده است.

روند ارزش تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌ها در ۱۴ سال گذشته نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال بیشترین میزان تجارت خارجی کشور اتفاق افتاده که از میزان تجارت خارجی در زمان برجام نیز بیشتر بوده است.

نیمه نخست ۱۴۰۲؛ واردات نسبت به صادرات شتاب بیشتری گرفت

بر طبق یافته‌ها، میزان تراز تجاری کشور در نیمه نخست امسال به منفی ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که نسبت به ۶ ماهه ابتدایی سال گذشته نزدیک به ۴ میلیارد دلار بدتر شده است. به بیان دیگر در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ارزش واردات کالاهای غیرنفتی کشور در حدود ۶ میلیارد دلار بیشتر از ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی بوده است. 

اگر روند ۱۴ ساله تراز تجاری کشور را در نیمه نخست‌ سال‌ها بررسی کنیم بهترین وضعیت تراز تجاری کشور متعلق به سال ۹۷ بوده است. در این سال میزان صادرات کشور ۲ میلیارد دلار بیشتر از میزان واردات بوده است. در سمت مقابل نامناسب‌ترین وضعیت تراز تجاری با منفی ۱۴.۳ میلیارد دلار مربوط به سال ۱۳۸۸ بوده است.

تجارت