به گزارش اکوایران، طبق آمارهای گمرک از صادرات کالاهای غیرنفتی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» ، «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» و «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر»  به ترتیب در جایگاه سه کالای با ارزش صادراتی کشور قرار گرفته‌اند. 

صادرات

ارزیابی بیشترین صادرات ایران در شش ماه نخست 1402

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده گمرک ایران از کالاهای غیرنفتی صادراتی کشور در نیمه نخست امسال، ارزش صادراتی کل کشور در ۶ ماهه نخست امسال به بیش از ۲۴ میلیارد دلار رسیده است. همچنین آمار حاکی از آن است که حجم صادراتی کشور در این مدت از مرز ۶۷ میلیون تن گذشته است.

طبق این آمارها «گاز طبیعی مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده است. ارزش دلاری صادرات این کالا در نیمه نخست امسال ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده که معادل وزنی آن ۶.۵ میلیون تن بوده است. وزن صادرات این کالا در نیمه نخست امسال بیشترین میزان در میان ده کالای پر ارزش صادراتی بوده است.

در جایگاه بعدی «پروپان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» قرار گرفته که در ۶ ماهه آغازین امسال نزدیک به ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادر شده است. حجم صادراتی این کالا در این مدت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در گمرک‌های کشور بوده است. 

رتبه سوم صادرات کالاهای غیرنفتی در ۶ ماهه ابتدایی امسال مربوط به کالای «بوتان مایع شده در ظروف یک هزار سانتی متر مکعب و بیشتر» بوده است. این کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و به حجم ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به کشورهای دیگر صادر شده است.

در میان ۱۰ کالای پر ارزش صادراتی کشور کالای «متانول» در جایگاه دوم بیشترین حجم صادراتی قرار گرفته است. حجم صادراتی این کالا در ۶ ماهه گذشته ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن اعلام شده است.