به گزارش اکوایران؛ بانک مرکزی امروز در گزارشی به تحلیل و ارزیابی وضعیت کلان اقتصادی و به‌ویژه بازار ارز و نرخ ارز پرداخت. 
در این گزارش آمده که در اواخر سال 1401، تشدید شرایط نااطمینانی و شکل‌گیری جو روانی به شدت منفی ناشی از انتشار اخباری مبنی بر به بن­ بست رسیدن مذاکرات احیای برجام، اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و بروز برخی ناآرامی‌ها در کشور منجر به تحریک عامل انتظارات در فعالین اقتصادی و همچنین شدت گرفتن خروج ارز از چرخه رسمی اقتصاد شد.

هرچند طی سال‌­های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ماه‌های سپری شده از سال 1402 و به تدریج با بهبود شرایط اقتصاد جهانی، متغیرهای بنیادین اقتصاد در حوزه تجارت خارجی وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد، لیکن با توجه به تاثیرپذیری بالای نرخ ارز از تحولات سیاسی و گمانه‌زنی‌ها و اخبار منتشره در این خصوص، عوامل روانی و انتظاری ناشی از بروز نااطمینانی درخصوص وضعیت فعلی و آتی منابع و مصارف ارزی کشور، نقش مهم و برجسته‌ای را در جهت‌دهی به مسیر حرکتی نرخ ارز ایفا نموده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، علاوه بر اقدامات یاد شده، مجموعه تلاش‌های صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی منطقه‌ای منجر به آزادسازی حدود 6.0 میلیارد دلار از ذخایر ارزی بلوکه شده کشور شد و با مذاکرات انجام گرفته با بانک مرکزی قطر بهره‌برداری از منابع انتقال داده شده به چند بانک ایرانی وارد فاز عملیاتی شده است.

گزارش بانک مرکزی از آخرین وضعیت اقتصادی ایران / بازار ارز به آرامش رسید؟

مذاکرات مفیدی با کشورهای منطقه در زمینه تقویت مناسبات بانکی و ارزی صورت پذیرفته که نتیجه آن در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اخیراً نیز با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، موانع قضایی جهت دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار برطرف شده است.

علاوه بر موارد فوق، می‌توان به در دسترس قرار گرفتن بیش از 10 میلیارد دلار در عراق و همچنین مذاکرات در خصوص تامین منابع از طریق فاینانس با چین اشاره کرد.