به گزارش اکوایران، متن رسمی این خبر از قرار زیر است:

اموال و دارایی ارزی بانک مرکزی کشورمان نزد موسسه کلیراستریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیری‌های حقوقی کشورمان در نهایت، طی چند روز گذشته (۶ مهر ۱۴۰۲) دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد.

با اقدامات و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی، در مقطع کنونی موانع قضایی برای دسترسی به دارایی‌های ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار برطرف شده و این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است.

کدام ۱.۷ میلیارد دلار؟

در خبر رسمی توضیح داده نشده که این پول چه زمان و دقیقا چرا ضبط شده بود. جالب آن‌که قبلا هم ایران دقیقا ۱.۷ میلیارد دلار از آمریکا پس گرفته بود؛ لابه‌لای میلیاردها دلاری که در پی برجام آزاد شدند.
به گزارش سی‌ان‌ان، آن پول مربوط به یک سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری نظامی در زمان شاه است که در پی انقلاب ایران در آمریکا ضبط شد. با در نظر گرفتن ارزش بهره ۱.۵ درصدی قرار شد آمریکا ۱.۷ میلیارد دلار به ایران بازگرداند. به گزارش وال‌ استریت ژورنال، همان زمان با آزادسازی این پول چند آمریکایی الاصل نیز که در ایران زندانی بودند آزاد شدند.

ماجرای ۱.۶ میلیارد دلار زمان روحانی

ماجرای دیگری که رقمی مشابه خبر جدید دارد و همزمان پای کشور لوکزامبورگ نیز در آن مطرح است، به سال ۲۰۲۰ و دولت حسن روحانی برمی‌گردد. حسن روحانی آن زمان ادعا کرده بود که ما به یک موفقیت حقوقی دست پیدا کردیم و ۱.۶ میلیارد دلار ایران در لوکزامبورگ آزاد شده است. بنابر گزارش فرانس ۲۴، حسن روحانی گفته بود این پول‌های ایران به درخواست آمریکا ضبط شده بودند.

رییس بانک مرکزی وقت، عبدالناصر همتی هم در این خصوص گفته بود: «ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ 25 دی 1394 در توقیف بود رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به آمریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه یازده سپتامبر به ایران پیشگیری شد.

البته چندی بعد خبرگزاری مهر در گزارشی تاکید کرد این پول‌های بلوکه شده هنوز آزاد نشده‌اند. هنوز دقیقا مشخص نیست که ۱.۷ میلیاردی که امروز بحث آن را بانک مرکزی مطرح کرده است همانی است که چند سال پیش مطرح بود یا خیر. اما با توجه به نزدیکی رقم‌های آن دوره و الان و هم‌چنین یکی بودن نهاد لوکزامبورگی می‌توان حدس زد ماجرای فعلی ادامه همان داستان باشد.   

بالاخره پول‌ها آزاد شد؟

آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در سراسر جهان، همواره از دسته خبرهایی بوده که سیاست‌مداران در رسانه‌ای کردن آن عجله داشته‌اند. آزادسازی پول‌های ایران در قطر و کره جنوبی آخرین نمونه‌های آن بود که بارها اعلام شد و بعد معلوم شد هنوز پول‌ها در دستان مقامات ایرانی نیست.

این بار هم احتمال دارد از این قاعده مستثنی نباشد. باید کمی صبر کرد و دید.