گفته می‌شود چنانچه این نرخ از ۶.۳۷ پایین بیاید سازمان قادر به انجام تعهدات قانونی خود براساس منابع نقدی حاصل از دریافت حق بیمه نخواهد بود، اما سال‌هاست که این نرخ در روندی نزولی قرار گرفته و به پایین‌ترین سطح در عمر این صندوق رسیده است.

اما سال‌هاست، این روند نگران کننده‌ شده تا جایی که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده، ادامه این روند نزولی باعث می‌شود حتی منابع تعهدی سازمان هم یارای تامین مخارج صندوق را نداشته باشد

و سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت تعهدات خود مجبور به دریافت وام و اعتبار با نرخ های بالای سود برای تامین نقدینگی باشد. این موضوع هزینه‌های بلند مدت سرمایه‌ای در قابل بازپرداخت اصل و سود تسهیلات را بر دوش صندوق خواهد گذاشت.

مرکز پژوهش‌ها گزارش داده، وجود قوانین متعدد که بستر لازم برای بازنشستگی پیش از سن قانونی بازنشستگی کشور را فراهم کرده، عامل دیگری شده برای تندتر شدن روند نزولی شاخص پشتیبانی. به همین دلیل حدود ۴۹ درصد بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی بازنشسته عادی و ۵۱ درصد آنها پیش از موعد هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی پایداری مالی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که اگر نرخ افزایش حداقل دستمزد و نرخ افزایش مستمری‌ها سالیانه معادل ۳۰ درصد در نظر گرفته شود، کسری صندوق تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۵ به بیش از ۵۲ هزار میلیارد تومان در ماه خواهد رسید که جبران این کسری نیازمند دریافت وام و تحمیل هزینه‌های مالی مضاعف به سازمان است.