به گزارش اکوایران،‌ شاخص تولید و فروش صنایع بورسی از اطلاعات ماهیانه 316 شرکت بورسی استخراج می‌شود. با توجه به اینکه این شاخص از روند مشابهی در مقایسه با شاخص تولید صنعتی بانک مرکزی و مرکز آمار برخوردار است، با دقت زیادی می‌تواند تحولات بخش صنعت و معدن کشور را به شکل ماهیانه رصد کند. 

ارائه این آمار اهمیت بالایی برای اقتصاد ایران که درحال طی کردن تحولات بسیاری است، دارد. چرا که با داشتن آمارهای منظم در فواصل کوتاه امکان ارزیابی و سیاست‌گذاری دقیق‌تر برای سیاست‌گذار فراهم می‌شود؛ این درحالیست که آمار رسمی مربوط به بخش حقیقی به صورت فصلی و با تاخیر منتشر می‌شود. 

تولید

ارزیابی شاخص تولیدات صنعتی در پایان شهریور

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها، در آخرین ماه تابستانی سال جاری از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی، 6 گروه در شاخص تولید خود رشد داشته و 9 گروه با کاهش شاخص تولید نسبت به شهریور 1401 مواجه بوده‌اند. 

داده‌ها نشان می‌دهد گروه‌های سیمان، تجهیزات برقی و دارو بیشترین افزایش را در شاخص تولید و گروه‌های چوب و کاغذ، محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات و خودرو و قطعات، شدیدترین کاهش را در میزان تولیدات خود تجربه کرده‌اند. 

مجموعه این تغییرات در شاخص تولید باعث شده تا شاخص تولید کل صنایع بورسی صنعتی در شهریور 1402 نسبت به شهریور 1401 حدود منفی 3.8 درصد به ثبت برسد.

 بررسی کوتاه مدت‌تر این موضوع نشان می‌دهد هرچند در بازه یکساله شاخص تولید کاهش یافته،‌ اما در مقایسه با ماه گذشته این شاخص بورسی حدود 5 درصد افزایش یافته است. در تفکیک ماهانه بخش های تولیدات صنعتی نیز مشاهده می شود بیشترین افزایش در لاستیک و پلاستیک بوده و در بخش محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات، بالاترین افت صورت گرفته است.

به عبارت دیگر طبق داده‌های مرکزپژوهش های مجلس در خصوص تولیدات صنعتی، بخش محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات در دو بعد نقطه به نقطه و ماهانه روندی نزولی را در تولید ثبت کرده است.

شاخص فروش شرکت‌های زیرمجموعه صنعت

در مقابل، شاخص‌های مربوط به فروش این شرکت‌ها در شهریور سال جاری نشان می‌دهد 6 رشته فعالیت با افزایش شاخص فروش نسبت به شهریور 1401 و باقی آن‌ها دچار کاهش در شاخص فروششان شده‌اند.  

بر اساس گزارش‌ها رشته فعالیت‌های دارو، تجهیزات برقی، و کاشی و سرامیک بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیت‌های چوب و کاغذ،‌ شیمیایی بجز دارو و خودرو و قطعات بیشترین کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند. 

این رخدادها باعث شده تا شاخص فروش کل صنعت در پایان فصل دوم سال جاری نسبت به آخرین ماه تابستانی 1401 کاهشی 10.6 درصدی رقم بزند؛ این درحالیست که رشد کوتاه مدت شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی در شهریور 1402 حدود 8.1 درصد بیشتر از رقم آن در مرداد ماه به ثبت رسیده است. 

تولید