به گزارش اکو ایران، اطلاعات منتشر شده ایران خودرو در سایت کدال سازمان بورس تا پایان شهریور 1402 نشان می دهد این خودروساز از حدود 9 هزار و 400 دستگاه انواع رانایی که تولید کرده حول و حوش پنج هزار و 750 دستگاه را برای متقاضیان فاکتور کرده است. به عبارت دیگر آبی های جاده مخصوص از مجموع تولید رانا در امسال تنها حدود 60 درصد را شماره گذاری کرده و به بازار فرستاده اند اما همچنان نزدیک به 40 درصد از راناهای تولیدی خود را در پارکینگ ها نگه داشته و به بازار عرضه نکرده اند.

این میزان تولید و عرضه در حالی رقم خورده است که شاهد هستیم خودروساز کیلومتر 14 جاده مخصوص برای سال جاری هدف گذاری تولید حدود 49 هزار و 400 دستگاهی را در دستورکار داشته است. اگر آبی های جاده مخصوص قصد داشتند تا به برآورد خود وفادار بمانند باید به طور میانگین تا پایان نیمه اول 1402 تولید نزدیک به 24 هزار و 700 دستگاه انواع رانا را در خطوط تولید نهایی می کردند. اما با توجه به تیراژ تولید ثبت شده تا پایان 6 ماهه اول امسال، ایران خودرویی ها تنها موفق شدند حدود 38 درصد از برنامه پیش بینی شده تولید رانا را محقق کنند. هدف گذاری برای فروش رانا در سال جاری با توجه به تیراژی که توسط آبی های جاده مخصوص فاکتور شده است به مراتب از فروش این خانواده خودرویی دور از دسترس تر به نظر می رسد. خودروساز کیلومتر 14 جاده مخصوص فروش نزدیک به 49 هزار دستگاهی رانا را در حساب و کتاب خود برای سال جاری برآورد کرده است. این به آن معناست که ایران خودرویی ها به طور میانگین قصد داشتند تا پایان نیمه اول سال جاری حول و حوش 24 هزار و 500 دستگاه انواع رانا را روانه بازار کنند اما اتفاقی که در عمل افتاده و در صورت های مالی این خودروساز درج شده نشان می دهد فروش حدود 23 درصدی عملیاتی شده است و ایران خودرویی در فروش رانا نزدیک به 77 درصد عقب ماندگی دارند.

 با توجه به وضعیت حاکم بر تولید رانا به نظر نمی رسد آبی های جاده مخصوص بتوانند هدف گذاری خود را برای تولید و عرضه رانا در سال جاری محقق کنند.