به گزاش اکو ایران، رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت بررسی‌های این سازمان نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور محصولات تولیدی خود را احتکار نکردند.

ذبیح الله خداییان در نشست شورای عالی قوه قضاییه، گفت: همکاران ما در سازمان بازرسی در بررسی‌هایی که انجام دادند به موضوع احتکار توسط ایران خودرو و سایپا نرسیدند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به آمارهای تولید و فروش خودروسازان در نیمه اول سال پرداخت و گفت شرکت ایران خودرو در سال جاری ۲۶۷ هزار و ۶۲۰ خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۵۴ هزار و ۸۰۳ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و ۱۳ هزار و ۷۸۶ دستگاه نیز در سیر شماره‌گذاری هستند؛ همچنین حدود ۱۷ هزار خودروی این شرکت هنوز به دلیل مشکلات مربوط به استاندارد یا سایر مسائل، فاکتور نشده‌اند. شرکت سایپا نیز در امسال ۲۴۵ هزار و ۴۵۳ دستگاه خودرو تولید کرده که از این میزان ۲۲۶ هزار و ۶۶۲ دستگاه فاکتور (ایفای تعهد) شده و همچنان ۱۲ هزار و ۱۸۷ خودرو به دلیل عدم دریافت مجوز از سازمان استاندارد یا مشکلات محیط زیستی، شماره‌گذاری نشده‌اند.

با توجه به اظهارات رییس سازمان بازرسی کل کشور مدیران ارشد ایران خودرو وسایپا از اتهام احتکار خودرو تبرئه شدند.

سازمان ملی استاندارد از ابتدای تیر سال 1402 دو خودروساز بزرگ کشور را ملزم به تحویل محصولات خود با استانداردهای 85 گانه کرد. پیش بینی می شد این اجبار روند عرضه خودروسازان را کُند کند. حال سخنان رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز گویای این نکته است که احتکاری در کار نیست و خودروسازان برای بروز رسانی استاندارد محصولات خود به ناچار جاده عرضه را باریک کرده اند.