سخنگوی دولت اعلام کرده است شیوه دهک‌بندی‌ها تغییر خواهد کرد و دهک به صدک تبدیل می‌شود . اما معنای این سخن چیست؟ اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد.

به گزارش اکو ایران، در اخبار اخیر، تغییراتی در روش پرداخت یارانه نقدی اعلام شده که این تغییرات مقدار یارانه‌ای که به سرپرستان خانوارها پرداخت می‌شود را افزایش داده است. این تغییرات شامل افزودن دهک‌های ششم و هفتم به فهرست دریافت‌کنندگان یارانه تشویقی است. افرادی که این یارانه تشویقی را دریافت می‌کنند، با صرف خرید کالاهای مشخص در سبد کالابرگ، مقدار بیشتری به عنوان اعتبار در اختیار خود خواهند داشت. همچنین، دهک‌های اول تا سوم نیز مزایای افزایش یارانه را دارند.

در میان این تحولات، اخیرا تغییری در فرمول پرداخت یارانه نیز اعلام شده است. به جای دهک‌بندی، قرار است جمعیت ایران به ۱۰۰ دسته تقسیم شود، این تغییر به افزایش تعداد دریافت‌کنندگان یارانه منجر می‌شود. دولت به دنبال افزایش تحریک مردم به استفاده از کالابرگ است تا به کمک آن تورم را کنترل کند و برخورداری کم‌درآمدها را افزایش دهد.

با توجه به وضعیت اقتصادی نامطمئن و تورم در ایران، روز به روز کم‌درآمدهای بیشتری به زیر خط فقر سقوط کرده و اوضاع زندگی برایشان سخت‌تر می‌شود. در همین راستا کارشناسان توصیه می‌کنند که دولت ابتدا باید تورم را کنترل کند و سپس به رفاه کم‌درآمدها توجه بیشتری داشته باشد.