به گزارش اکو ایران، گزارش سهم و رتبه‌ی استان‌ها بر اساس متغیرهای مهم بخش کشاورزی در مهر امسال منتشر شد. در این گزارش سهم استان‌ها از ارزش افزوده‌ی بخش کشاورزی و سهم ارزش افزوده‌ی استان‌ها از کل ارزش افزوده‌ی آن‌ها آورده شده است. همچنین استان‌های کشور بر اساس متغیرهای مهم بخش کشاورزی بر اساس آخرین اطلاعات موجود رتبه‌بندی شده‌اند.

اشتغال کشاورزی

اهمیت بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی 

 آمار حساب‌های ملی ایران میزان محصول ناخالص داخلی و ارزش افزوده‌ی رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور را به تفکیک به قیمت ثابت سال 1390 گزارش کرده است. 

 یکی از فعالیت‌های اصلی مربوط به گروه کشاورزی است که شامل دو فعالیت کشاورزی و ماهی‌گیری می‌شود. مطابق این آمار سهم گروه کشاورزی از کل محصول ناخالص داخلی به قیمت بازار در سال 1401 برابر با 48 هزار و 794 میلیارد تومان بوده و 6.5 درصد از محصول کل را به خود اختصاص داده است. 

در سال 1399 نیز سهم این گروه برابر با 52 هزار و 986 میلیارد تومان بوده و 7.2 درصد از محصول کل را به خود اختصاص داده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم ارزش افزوده‌ بخش کشاورزی از محصول کل از سال 1385 به بعد تغییر چشم‌گیری نداشته است و در محدوده‌ی 6 تا 7 درصدی نوسان کرده است.

سهم استان‌ها در کشاورزی کشور

آخرین داده های مرکز آمار ایران در خصوص تولید بخش کشاورزی استان‌ها مربوط به داده‌های سال 1399 بوده است. مطابق این گزارش که به تازگی منتشر شده است، استان مازندران با 8.42 درصد بیشترین سهم از ارزش افزوده‌ی بخش کشاورزی در کشور را تولید کرده است.

به این معنا که از کل تولیدات بخش کشاورزی در سال 1399 که معادل با 52 هزار و 984 میلیارد تومان بوده حدودا 4 هزار و 481 میلیارد تومان در استان مازندران تولید می شود که سهمی 8.4 درصدی دارد.

در این رده بندی استان‌های کرمان و فارس در مراتب دوم و سوم قرار دارند. استان ایلام نیز با 0.72 درصد کمترین سهم در تولید ارزش افزوده‌ی این بخش را در کشور داشته است و پس از آن استان‌های قم و کهگیلویه و بویر‌احمد کمترین سهم از ارزش افزوده بخش کشاورزی را در کشور ثبت کرده‌اند.

محاسبه دیگر این مرکز به این اختصاص دارد که چقدر از تولیدات هر استان به بخش کشاورزی مربوط می شود. 

اشتغال کشاورزی

رکوردزنی سهم کشاورزی از تولیدات گلستان

 همچنین آمار سهم ارزش افزوده‌‌ی بخش کشاورزی از کل ارزش افزوده‌ی استان در سال 1399 نشان می‌دهد که در استان گلستان گروه کشاورزی با 26.15 درصد بیشترین سهم را در میان فعالیت‌های اقتصادی این استان داشته و در بین استان‌های کشور در رتبه اول قرار گرفته است. به این معنا که بیش از 26 درصد تولیدات بخش کشاورزی در استان گلستان مربوط به بخش کشاورزی بوده که بیشترین سهم در میان استان های دیگر در سال 1399 بوده است.

پس از آن استان‌های مازندران و خراسان شمالی در مراتب بعدی قرار گرفته‌اند. در استان تهران گروه کشاورزی با 1.85 درصد کمترین سهم را در میان فعالیت‌های اقتصادی این استان داشته است و پس از آن گروه کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان کمترین سهم را در بین سایر فعالیت‌های اقتصادی داشته است.

اشتغال کشاورزی