به گزارش اکوایران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران از تورم ماهانه در مهرماه ۱۴۰۲، تورم خوراکی در دهک‌های اول و دهم جامعه نزولی شده است. این در حالی است که تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در این دو دهک روند فزاینده به خود گرفته است.

بر اساس این آمارها تورم ماهانه کالاهای خوراکی در دهک اول در پایین‌ترین سطح از آذر ۱۴۰۱ به بعد قرار گرفته است. همچنین تورم ماهانه کالاهای خوراکی در دهک دهم نیز در پایین‌ترین نقطه خود از اردیبهشت ۱۴۰۰ تا به امروز ایستاده است.

شواهد گویای آن است که تورم ماهانه مهر ماه کالاهای غیرخوراکی در دهک دهم در بالاترین سطح از فروردین سال جاری به بعد است. همچنین این تورم برای دهک اول جامعه در بالاترین نقطه از شهریور ۹۹ تا به امروز توقف کرده است.

در این گزارش به بررسی دقیق‌تر تورم خوراکی و غیرخوراکی مهرماه در دهک اول و دهم پرداخته شده است.

وضعیت تورم خوراکی دهک دهمی‌ها در بهترین وضعیت از اردیبهشت ۱۴۰۰

آخرین گزارشی که توسط مرکز آمار ایران از تورم ماهانه مهرماه منتشر شده است نشان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای خوراکی در دهک اول و دهم روند نزولی داشته است. کاهش تورم ماهانه در این دو دهک به مثابه کاهش قیمت‌ها نیست بلکه به معنای کاهش سرعت افزایش قیمت‌هاست. یعنی قیمت‌ها در مهرماه نیز افزایش یافته است اما با شتاب کمتر نسبت به ماه‌های گذشته.

همچنین تورم ماهانه مهرماه کالاهای خوراکی در این دو دهک با یکدیگر برابر و معادل ۰.۵ درصد بوده است. به عبارتی در مهرماه امسال کالاهای خوراکی به اندازه ۰.۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

این کاهش در دو دهک اول و دهم قابل بررسی است. دهک اول خانوارهای با پایین‌ترین میزان درآمد در کشور و دهک دهم خانوارهای با بالاترین سطح درآمدی در کشور هستند.

بر اساس داده‌های سری زمانی تورم ماهانه خوراکی، از آذر ماه سال ۱۴۰۱ به بعد تورم ماهانه خوراکی دهک اول به کمتر از ۰.۵ درصد نرسیده است. به عبارتی از آذرماه ۱۴۰۱ تا مهر امسال شتاب افزایش قیمت‌ها تا این اندازه کاهش پیدا نکرده بوده است.

در سمت دیگر ماجرا تورم ماهانه کالاهای خوراکی دهک دهمی‌ها قرار دارد. عموما شتاب افزایش قیمت‌ها برای این دهک بالاتر از دهک اول بوده است و تورم ماهانه مهرماه کالاهای خوراکی برای این دهک در پایین‌ترین سطح از اردیبهشت ۱۴۰۰ تا مهر امسال قرار گرفته است.

photo_۲۰۲۳-۱۰-۳۱_۱۵-۰۱-۳۰000

سومین برخورد تورم ۳.۶ درصدی به دهک اولی‌ها از شهریور ۹۹

روند تورم ماهانه در کالاهای غیرخوراکی نیز نکات جالبی برای گفتن دارد. تورم ماهانه مهرماه این کالاها برای دهک اول روند صعودی به خود گرفته و به ۳.۶ درصد رسیده است. به این معنا که قیمت کالاهای غیرخوراکی در مهر امسال ۳.۶ درصد رشد کرده است.

دقت در روند تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی برای دهک اولی‌ها نشان می‌دهد از شهریور سال ۹۹ تا مهرماه سال جاری، تورم ۳.۶ درصدی بالاترین سطح تورمی‌ای بوده که رخ داده و سه مرتبه تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی به این سطح رسیده است. در حقیقت تورم ماهانه مهرماه سومین باری است که تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در دهک اول به این عدد می‌رسد.

در سوی دیگر تورم ماهانه مهرماه کالاهای غیرخوراکی در دهک دهم قرار دارد که با ادامه روند صعودی خود به ۳.۲ درصد در مهر امسال رسیده است. طبق آمارها از فروردین سال جاری به بعد، تورم ماهانه مهر امسال بالاترین سطح تورمی کالاهای غیرخوراکی در این دهک بوده است.

 این روند نشان می‌دهد از اردیبهشت سال جاری برخورد تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی به دهک اول بیشتر از دهک دهم بوده است. به عبارتی در این مدت افزایش قیمت در کالاهای غیرخوراکی اثر بیشتری بر خانوارهای کم‌درآمد داشته است.

photo_2023-10-31_16-59-16