به گزارش اکوایران، تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه کل کشور در مهرماه امسال به 2.3 درصد رسیده که نشانگر افزایش 0.3 واحد درصدی نسبت به ماه قبل است.

شواهد آماری حاکی از آن است که به طور کلی، تورم ماهانه همه دهک‌ها در مهرماه بالا رفته است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه پنج دهک اول در شهریور امسال کمتر از 2 درصد بوده اما این نرخ در پنج دهک اول در مهر 1402 به بالای 2 درصد افزایش یافته است.

تورم ماهانه پنج دهک دوم نیز در شهریور کمتر از 2.2 درصد بوده اما در اول پاییز به بالای این سطح رسیده است. تازه‌ترین داده‌ها نشان می‌دهد که بالاترین سطح تورم ماهانه در دهک دهم و پایین‌ترین نرخ آن در دهک دوم مشاهده شده است.

در اولین ماه از پاییز 1402، تورم ماهانه در دهک دهم بیش‌ترین و در دهک چهارم کمترین افزایش را نسبت به شهریور ماه تجربه کرده است.

افزایش تورم ماهانه ثروتمندان بیش از سایر گروه‌ها

یکی از روش‌های دسته‌بندی خانوارهای جامعه به لحاظ سطح رفاهی، دهک‌بندی هزینه‌ای است. در این روش، کل خانوارهای کشور بر اساس سطح هزینه سالانه به ترتیب از کم به زیاد ردیف می‌شوند. سپس هر 10 درصد از آن‌ها در یک گروه قرار می‌گیرد که به هر کدام دهک هزینه‌ای گفته می‌شود. بر این اساس، دهک اول نماینده فقیرترین و دهک دهم نماینده ثروتمندترین خانوارهای کشور است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در مهر ماه برای دهک دوم 2.01 درصد نسبت به شهریور افزایش یافته است. این نرخ باعث شده تا در ابتدای پاییز امسال، کمترین تورم ماهانه در میان دهک‌های هزینه‌ای به نام دهک دوم ثبت شود.

بالاترین تورم ماهانه دهک‌ها نیز 2.47 درصد است که مربوط به دهک دهم می‌شود.

photo_2023-11-01_12-11-34

تغییرات تورم ماهانه دهک‌ها در مهر نسبت به شهریور

شواهد آماری حاکی از آن است که بیش‌ترین افزایش تورم ماهانه مهر نسبت به شهریور برای ثروتمندترین و فقیرترین خانوارهای کشور اتفاق افتاده است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه دهک دهم در مهر امسال 0.5 واحد درصد نسبت به شهریور افزایش یافته که بیش‌تر از سایر دهک‌ها است.

خانوارهای دهک دهمی نسبت به سایر خانوارهای کشور بیش‌تر از کالاهای غیرخوراکی و خدمات استفاده می‌کنند. از طرفی، داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در مهر 1402 تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی نسبت به شهریور با افزایش مواجه شده است. بنظر می‌رسد علت بیش‌ترشدن تورم دهک دهمی‌ها در ابتدای پاییز امسال، ناشی از تورم غیرخوراکی‌ها باشد.

دومین دهکی که بیش از سایرین با این نرخ مواجه شده، دهک اول است. تورم ماهانه فقیرترین خانوارهای کشور در مهر امسال 0.39 واحد درصد نسبت به شهریور افزایش یافته است. بنظر می‌رسد افزایش تورم ماهانه «مسکن» از علل این رخداد باشد.

در سمت دیگر ماجرا، تورم ماهانه دهک چهارم و هفتم کمتر از سایرین با افزایش مواجه شده است.