به گزارش اکوایران، در اولین ماه از پاییز امسال تورم ماهانه کل کشور نسبت به شهریور افزایش یافته و به 2.3 درصد رسیده است. تغییرات این نرخ در همه دهک‌ها و برای همه اقلام یکسان نبوده است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه اقلام خوراکی در مهر 1402 در همه دهک‌ها به 0.5 درصد یا کمتر از آن کاهش یافته است. این در حالی است که در شهریور نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها برای 8 دهک بالای یک درصد بوده است.

با این حال، تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی و خدمات روند متفاوتی در پیش گرفته است. این نرخ که در شهریور امسال برای همه دهک‌ها کمتر از 2.8 درصد بود، در مهرماه به سطحی بالاتر از 3 درصد رسیده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که بالاترین تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی در دهک اول و کمترین سطح این شاخص در دهک دهم مشاهده شده است.

تصویری از تورم خوراکی و غیرخوراکی در کل کشور

آخرین گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد که در مهر 1402 نرخ تورم ماهانه در کل کشور به 2.3 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل با 0.3 واحد درصد افزایش روبرو بوده است.

این نرخ برای اقلام خوراکی برابر با 0.5 درصد بوده که یک واحد درصد کمتر از شهریور است. در مقابل، تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی و خدمات به 3.3 درصد رسیده که بالاتر از رقم ثبت شده در آخرین ماه تابستان است.

photo_2023-11-01_12-30-14

کاهش تورم ماهانه خوراکی در دهک‌های هزینه‌ای

پاییز 1402 با کاهش تورم ماهانه اقلام خوراکی در دهک‌ها شروع شده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که این نرخ در 7 دهک اول و در دهک دهم برابر با 0.5 درصد بوده است. همچنین، قیمت یک سبد یکسان از اقلام خوراکی دهک هشتم و نهم در مهر امسال 0.4 درصد نسبت به شهریور بالاتر رفته است.

برای مثال، تورم ماهانه خوراکی‌ها در شهریور امسال برای دهک اول که نماینده فقیرترین خانوارهای کشور است 0.6 درصد بوده اما در مهر ماه 0.1 واحد درصد کاهش یافته است. این کاهش در حالی رخ داده که این نرخ برای سایر دهک‌ها در شهریور ماه برابر یا بالاتر از یک درصد بوده است.

افزایش تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها به بالای 3 درصد در مهر 1402

تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی و خدمات رفتاری متفاوت از این نرخ در کالاهای خوراکی داشته است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها برای همه دهک‌های هزینه‌ای در مهر ماه نسبت به شهریور افزایش یافته است.

این نرخ در آخرین ماه تابستان 1402 برای همه دهک‌ها سطحی کمتر از 2.7 درصد داشت اما با شروع پاییز روند افزایشی به خود گرفته است؛ به طوری که تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در تمام 10 دهک هزینه‌ای به بالای 3 درصد رسیده است.

بالاترین سطح این نرخ 3.6 درصد بوده که مربوط به دهک اول است. پس از آن دهک‌های دوم، سوم و پنجم با تورم ماهانه غیرخوراکی 3.5 درصدی قرار گرفته است. این نرخ برای دهک‌های چهارم، ششم، هفتم، هشتم و نهم برابر با 3.4 درصد برآورد شده است. کمترین تورم ماهانه اقلام غیرخوراکی نیز 3.2 درصد بوده که به نام دهک دهم رقم خورده است.

بنابراین فقیرترین خانوارهای کشور دارای بالاترین تورم غیرخوراکی و ثروتمندترین آن‌ها صاحب کمترین سطح این نرخ در مهر 1402 شده‌اند.