به گزارش اکوایران، طبق جدیدترین داده‌های مرکز آمار، در تابستان 1402 تورم تولیدکننده فصلی و نقطه‌ای بخش خدمات نسبت به فصل قبل کاهش یافته است. در مقابل، تورم سالانه این بخش ثابت و بدون تغییر باقی‌مانده است.

این تغییرات مربوط به کل بخش خدمات است. این بخش از 13 زیربخش تشکیل شده که نرخ تورم تولید برای همه آن‌ها منتشر شده است. بررسی این ارقام نشان می‌دهد که تورم تولید فصلی زیرگروه «فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی» به بالاترین سطح خود از سال 90 رسیده است. 

020821

کاهش 3.1 واحد درصدی تورم تولید بخش خدمات در تابستان 1402

تورم تولیدکننده یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که در 3 تواتر «فصلی»، «نقطه به نقطه» و سالانه ارائه می‌شود. این نوع از تورم نشان‌ می‌دهد که قیمت خدمات بلافاصله پس از تولید پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده چقدر افزایش یافته است. به دلیل ماهیت پیش‌بینی‌کننده این نرخ به آن تورم پیشران نیز می‌گویند. 

جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم فصلی بخش خدمات از 15.7 درصد در بهار امسال به 12.6 درصد در تابستان رسیده است. 

شواهد آماری حاکی از آن است که در تابستان 1402، تورم تولید فصلی زیرگروه «فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی» به 15.5 درصد رسیده که بالاترین رقم ثبت شده از تابستان سال 90 تا کنون است. به بیان دیگر، می‌توان گفت هزینه تولید خدمات حرفه‌ای و علمی در تابستان امسال بیش‌ از هر زمان دیگری در بازه زمانی یاد شده افزایش یافته است.

بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که در تابستان امسال، خدمات مربوط به «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه»‌ بالاترین تورم تولیدکننده فصلی را ثبت کرده‌اند. البته باید توجه داشت که اغلب تورم تولید این زیرگروه در فصل تابستان افزایشی می‌شود. علت این مسئله، مصرف بالاتر آب در فصل گرما و افزایش تقاضا است.

در مقابل، کمترین تورم تولید فصلی در تابستان 1402 مربوط به زیرگروه «فعالیت‌های بیمه‌ای» بوده است.

افزایش 91.5 درصدی تورم تولید خدمات جا و غذا

تورم تولید نقطه به نقطه نشان‌دهنده آن است که میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور در هر فصل چقدر نسبت به فصل مشابه در سال قبل تغییر کرده است.

این نرخ در تابستان امسال و برای بخش خدمات برابر با 57 درصد برآورد شده است. بنابراین تورم تولید نقطه‌ای بخش خدمات 4.9 واحد درصد نسبت به بهار کاهش یافته است.

از میان زیرگروه‌های بخش خدمات، بالاترین تورم تولید نقطه‌ای مربوط به «تامین جا و غذا» و پایین‌ترین سطح این نرخ برای «اطلاعات و ارتباطات» بوده است. برای مثال، میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات جا و غذا در تابستان امسال 91.5 درصد نسبت به تابستان سال قبل افزایش یافته است.

تثبیت تورم تولید سالانه بخش خدمات روی 58.8 درصد

تورم سالانه مدت‌زمان طولانی‌تری را نسبت به تورم‌های نقطه‌ای و فصلی تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

به بیان دقیق‌تر، تورم تولیدکننده سالانه بخش خدمات نشان‌دهنده آن است که میانگین قیمت دریافتی توسط ارائه‌دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور در 4 ماه منتهی به هر فصل چقدر نسبت به 4 ماه منتهی به همان فصل در سال قبل تغییر کرده است.

این نرخ در تابستان 1402 و برای بخش خدمات 58.8 درصد ثبت شده است. البته در فصل بهار نیز تورم تولید سالانه بخش خدمات برابر با همین رقم بوده است.

این مسئله حاکی از آن نیست که تورم تولید سالانه بخش خدمات تغییر نکرده بلکه نشان می‌دهد سرعت بالا رفتن آن ثابت مانده و دقیقا به اندازه فصل گذشته افزایش یافته است. 

از میان زیرگروه‌های این بخش، گروه‌های «تامین جا و غذا» و «اطلاعات و ارتباطات»‌ به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین سطح تورم تولید سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.