به گزارش اکوایران، مرکز آمار اخیرا داده‌های مربوط به تورم تولیدکننده بخش‌های اقتصاد را برای تابستان 1402 به روز کرده است. بر اساس این اطلاعات، تورم تولیدکننده فصلی در بخش‌های «صنعت»، «معدن»، «خدمات»، «برق» و «کشاورزی» در تابستان امسال نسبت به فصل بهار کاهش یافته است.

نرخ نقطه به نقطه این شاخص نیز در بخش‌های «صنعت»، «معدن» و «برق» با افزایش روبرو بوده است. در مقابل، تورم تولیدکننده نقطه‌ای بخش‌های «خدمات» و «کشاورزی» نسبت به بهار سیر نزولی به خود گرفته است.

تورم تولیدکننده، پیشران تورم مصرف کننده؟

تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که قیمت تولید محصولات کشاورزی در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی چند درصد تغییر کرده است.

چون این شاخص تغییرات قیمتی پیش از رسیدن کالا و خدمات به بازار مصرف را نشان می‌دهد از آن به عنوان «پیش‌بینی‌کننده» تورم مصرف‌کننده یا «پیشران» این شاخص یاد می‌شود. تورم تولیدکننده به صورت فصلی، نقطه به نقطه و سالانه ارائه می‌شود. تواتر فصلی این شاخص نشان‌دهنده تغییرات قیمت تولیدکننده در هر فصل نسبت به فصل قبل است. تواتر نقطه‌ای آن نیز این تغییرات را نسبت به فصل مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

کاهش سطح عمومی قیمت‌های تولید در بخش کشاورزی

اقتصاد از اجزای مختلفی تشکیل شده که معمولا آن‌ها را تحت عنوان «کشاورزی»، «صنعت»،‌ «معدن»، «خدمات» و «برق» دسته‌بندی می‌کنند. بخش کشاورزی به دلیل اثر مستقیمی که روی امنیت غذایی مردم دارد حائز اهمیت است. این بخش از چند زیرگروه تحت عناوین «زراعت و باغداری» و «دامداری سنتی» تشکیل شده است.

مرکز آمار نرخ تورم تولیدکننده فصلی این بخش را منتشر نکرده اما شاخص قیمت آن را ارائه کرده است. محاسبات صورت‌گرفته روی این شاخص نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده فصلی بخش کشاورزی از 9.3 درصد در بهار به 6.2 درصد در تابستان 1402 رسیده است. بنابراین این نرخ با کاهش مواجه شده است.

تورم پیشران نقطه‌ای این بخش نیز روند نزولی مشابهی در پیش گرفته و از 45.1 درصد در اولین فصل امسال به 33.8 درصد در تابستان کاهش یافته است.

020827

بخش برق، میزبان یک افزایش و یک کاهش در تورم تولید تابستان

تورم تولیدکننده بخش برق نشان‌دهنده تغییرات در هزینه‌های «تولید»، «انتقال» و «توزیع» برق است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم تولید فصلی این بخش در تابستان به 9.7 درصد رسیده که 31.8 واحد درصد کمتر از فصل بهار است. اما تواتر نقطه‌ای این شاخص مسیر مخالفی را در پیش گرفته است.

تورم تولیدکننده نقطه به نقطه بخش برق از 60.9 درصد در بهار به 72.3 درصد در فصل تابستان رسیده که نشان‌دهنده افزایش هزینه تولید این کالا در دومین فصل سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل است.

کاهش تورم تولیدکننده در بزرگ‌ترین بخش اقتصاد

بخش خدمات بیش از 50 درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است. بیش‌ترین تعداد شاغلان نیز در همین بخش مشغول به کار هستند. بررسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که تورم تولید فصلی این بخش از 15.7 درصد در بهار امسال به 12.6 درصد در فصل تابستان رسیده است.

تورم پیشران نقطه به نقطه نیز در این بخش با کاهش مواجه بوده و از نزدیک 62 درصد به 57 درصد نزول کرده است.

ساز مخالف تورم تولید نقطه‌ای با فصلی در بخش «صنعت» و «معدن»

بر اساس آمارهای بدست آمده، تورم تولیدکننده فصلی بخش معدن از 13 درصد در بهار به 9 درصد در تابستان کاهش یافته است. البته تواتر نقطه‌ای این شاخص از روند متضادی پیروی کرده و با 15.8 واحد درصد افزایش نسبت به بهار، به 56.5 درصد رسیده است.

همین رفتار در بخش صنعت هم مشاهده شده است. به بیان دقیق‌تر، تورم تولیدکننده فصلی بخش صنعت از 9.3 درصد به 7.1 درصد نزول کرده در حالی که تورم نقطه‌ای این بخش با 12 واحد درصد افزایش به 37.6 درصد در تابستان سال جاری رسیده است.