به گزارش اکوایران، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل تقریبا ده درصد از بودجه هزینه‌ای خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. این بخش از سه زیرگروه اصلی 1. خرید وسایل نقلیه 2. هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی و 3. هزینه خدمات حمل و نقل عمومی تشکیل شده است. 

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد روند نقطه‌ای تورم و میانگین تورم ماهانه حمل‌و‌نقل در 1402 نسبت به سال گذشته در سطوح پایین‌تری قرار گرفته است. 

کاهش تورم بخش حمل و نقل در سال جاری

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه‌به نقطه بخش حمل و نقل از ابتدای سال جاری دچار کاهش شده و از نزدیک 64 درصد به 44.5 درصد در شهریور 1402 افت کرده است..

بررسی سه ساله این بخش نشان می‌دهد که کمترین تورم نقطه‌ای آن در مهر 1400 با نرخ تقریبا 19 درصد و بلندترین قله آن در مهر 1399 با نرخ تورم 109.5 درصد رقم خورده است. 

تورم

روند کاهشی قیمت وسایل نقلیه در سال 1402

اولین زیرگروه بخش حمل و نقل به خرید وسایل نقلیه مربوط می‌شود. این زیرگروه می‌تواند تاحدی انعکاس‌دهنده افزایش سطح قیمت خودرو و موتور نیز باشد. بر این اساس مشاهده می‌شود تنها در فروردین سال جاری تورم 11 درصدی گریبان این زیرگروه را گرفته اما پس از آن با رخ دادن تورم منفی در هزینه خرید وسایل نقلیه از اردیبهشت تا شهریور، قیمت خرید وسایل نقلیه کاهش یافته است. به همین‌ترتیب افزایش نقطه به نقطه قیمت خرید وسایل نقلیه از 93.9 درصد در فروردین امسال، به 51.1 درصد سقوط کرده است.

کاهش شدت تورم بنزین و گاز و تعمیرات وسایل‌نقلیه 

دومین زیرگروه این بخش هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی است که شامل هزینه گاز و بنزین و هزینه‌های مربوط به تعمیرات ماشین و موتور می‌شود. در بررسی نقطه‌ به نقطه تورم این زیرگروه، مشاهده می‌شود که تورم نقطه‌ای از 39  به 33 درصد در پایان تابستان رسیده است. 

 افزایش هزینه حمل‌ونقل عمومی در 1402

خدمات حمل و نقل عمومی سهم کوچکی از بودجه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد اما به‌طور کلی روند ثبت شده از این شاخص نشان می دهد میزان تورم نقطه‌ به نقطه در تمامی ماه‌های 1402 بالاتر از 1401 بوده است. به عبارت دیگر شدت افزایش قیمت‌ها در هزینه‌های حمل و نقل عمومی نسبت به سال گذشته افزایش یافته پیدا کرده به طوری که بالاترین تورم نقطه‌به‌نقطه در بخش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی پس از 1396، در اردیبهشت سال جاری رقم خورده است. 

رکوردزنی تورم بخش خدمات حمل و نقل عمومی در اردیبهشت ماه امسال با روندی کاهشی مواجه شده و در ماه های اخیر کمتر شده است. قله سه ساله این شاخص در دومین ماه بهاری امسال برابر با 59.5 درصد بوده و اکنون با 2.2 واحد درصد کاهش در شهریور ماه به 57.3 درصد رسیده است. با این حال داده های مرکز آمار حاکی از آن است که باوجود کاهش سرعت رشد قیمت ها اما همچنان تورم این بخش در کانال بالایی قرار دارد.

تورم