به گزارش اکوایران و به نقل از ایسپا، در مهر ماه سال جاری نظر 12 هزار نفر  از افراد بالای 15 سال ایران به روش مصاحبه حضوری ارزیابی شده و از آن‌ها سوال شده :" اگر شرایط مالی شما به شکلی باشد که بتوانید پس انداز کنید، ترجیح می‌دهید پس‌انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟"

نتایج تحقیق مرکز افکارسنجی سازمان ایسپا نشان می‌دهد که مردم بیشترین اتفاق نظر را روی سرمایه‌گذاری در «زمین و مسکن» داشته‌اند؛ به همین ترتیب بر اساس گزارش‌ها حدود یک سوم از مصاحبه‌شوندگان ترجیح می‌دهند پس‌انداز خود را در صورت امکان در بخش زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کنند.

در مقابل 20.7 درصد از مردم پاسخ داده‌اند که اگر پس‌اندازی داشته باشند ترجیح می‌دهند طلا و سکه بخرند و 2.7 درصد دلار و ارز می‌خرند. براساس آمارها تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در افراد جوانتر و با تحصیلات دانشگاهی بیش از سایر گروه‌های سنی و تحصیلی بوده است. همچنین در مقایسه بین زنان و مردان، زنان بسیار بیشتر از مردان به سرمایه‌گذاری در سکه و طلا تمایل نشان داده‌اند درحالیکه شدت علاقه مردان به سرمایه‌گذاری در مسکن بیشتر از زنان بوده است. 

020828

تفاوت پاسخ‌ها با توجه به میزان ریسک‌پذیری افراد

همچنین 15.2 درصد عقیده دارند که بهتر است پولشان را در بانک پس‌انداز کنند و از سود با ریسک کم آن استفاده کنند. داده‌ها نشان می‌دهد افراد با تحصیلات کمتر از دیپلم و افراد بالای 50 سال در مقایسه با سیار گروه‌های تحصیلی و سنی بیشترین تمایل را به پس‌انداز در بانک نشان داده‌اند. 

از میان باقی شرکت کنندگان تقریبا 15.5 درصد از افراد مصاحبه شونده عنوان کرده‌اند در صورت داشتن پس‌انداز به کارآفرینی روی می‌آورند و 2.7 درصد باور داشته‌اند سرمایه‌گذاری در بازار خودرو برای آن‌ها بهترین گزینه است. در مقایسه بین شهر و روستا مشاهده می‌شود روستاییان تمایل بیشتری هم به کارآفرینی و هم به سرمایه‌گذاری در خودرو داشته‌اند.

همچنین تنها  1.3 درصد از جامعه نمونه اظهار کرده‌اند در بورس و 1.3 درصد از آن‌ها به سرمایه‌گذاری در رمزارزها و بازارهای جهانی تمایل داشته‌اند.