مسعود نیلی، اقتصاددان سرشناس کشورمان، توضیح می‌دهد که اساسا نظام حکمرانی ما تنها با «تکیه بر عصای نقدینگی» است که سرپا ایستاده است.

به‌عبارت دیگر، آن‌چیزی که عامل تورم‌های ویرانگر امروز کشور شده است خودش پایه‌ای است که اجازه می‌دهد امور روزنامه پیش برود. نتیجه این است که «هرگونه سالم‌سازی در ساختارهای پولی و مالی با حفظ برخی از ویژگی‌های نظام حکمرانی موجب زمین خوردن آن می‌شود». تناقض شدید اما جایی است که نمی‌توان تا زمان زیادی به این عصا تکیه زد.

نیلی این طور ماجرا را توضیح می‌دهد: «اما از طرف دیگر هرچه تکیه نظام حکمرانی به عصا بیشتر می‌شود، هجوم موریانه‌ها به تاروپود این عصا بیشتر شده، آن را از درون پوسیده و زمین خوردن آن را تسریع می‌کند».

این وضعیت متناقض چیزی است که مسعود نیلی آن را «تناقض بزرگ نظام حکرمانی» ما می‌خواند. این طور می‌شود که ایران از  بزرگ‌ترین دستاوردهای مالی و پولی جهان معاصر، هم‌چون از کنترل تورم و نظارت‌پذیری و سالم‌سازی معاملات، به دور می‌افتد. البته همان‌طور که نیلی توضیح داد تکیه بر عصای نقدینگی نمی‌تواند نقطه تعادل پایداری برای نظام حکمرانی ما باشد؛ چرا که روزبه‌روز این عصار دارد شکننده‌تر می‌شود.

 

بُرش‌های دیگر این سخنرانی:

۱. چه چیزی مانعِ حرکت سیاست‌مدار به سمت چاپ پول می‌شود؟

۲. دلیل اقتصادی دو حزبی شدن نظام‌های سیاسی

۳. مهم‌ترین دستاورد اقتصادیِ پس از جنگ جهانی دوم از نظر مسعود نیلی

۴. تورم عین اعتیاد است؛ چطور نظام‌های سیاسی خودشان را از شر خودشان خلاص کردند

۵. چطور ایران لقب مزمن‌ترین تورم جهان را از آن خود کرد؟

۶. بلوغی که جهان دارد و ایران ندارد

۷. ناشفافِ بودجه ایران؛ چه اعداد مهمی در بودجه یافت نمی‌شود

 

کامل این برنامه را اینجا ببینید: