به گزارش اکوایران: مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، از مستأجر نشین بودن یک چهارم جمعیت کشور خبر داد و گفت بنا بر آمار ارائه شده توسط بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان 1.5 درصد کاهش و در نقطه مقابل معاملات مسکن حدود 3 تا 4 درصد افزایش داشته است؛ اما با این تفاسیر سهم اجاره در سبد خانوار ایرانی همچنان بالاست که باید با تولید و عرضه مسکن این سهم را کاهش دهیم.

وی در ادامه یادآور شد که تولید مسکن در افزایش تولید ناخالص داخلی اثر زیادی دارد و باید با مجموعه راهکارها سعی کنیم تا هم به تعهد دولت جامه عمل پوشانده شود و هم با تولید و عرضه مسکن به تامین مسکن مردم کمک شود.

بذرپاش همچنین از افزایش میزان تسهیلات دولت از 350 میلیون تومان به 550 میلیون تومان و کاهش سود بازپرداخت از 23 به 18 درصد خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه مدیران کل راه و شهرسازی را مورد خطاب قرار داد و بر نقش پررنگ فرمانداران و استانداران در طرح نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

او ادامه اذعان کرد: موضوع بافت فرسوده، نوسازی و ساخت آن  با توجه به اینکه تمامی زیرساخت‌ها را دارد بسیار  مهم و حیاتی است. با این تفاسیر و با نگرش به اینکه منابع دولت محدود است انتظار بر این است تا نوسازی بافت فرسوده و ساخت مسکن در این بافت‌ها در اولویت باشد.

بذرپاش تامین بیش از 50 هزار هکتار زمین به منظور طرح نهضت ملی مسکن را امری بسیار مهم عنوان کرد و خواستار پیگیری در تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر شد و ادامه اداد: ایجاد و احداث 27 شهر ساحلی در نوار جنوبی کشور پروژه مترقی است که قسمتی از برنامه‌ریزی‌ها به منظور مکان‌یابی، استقرار جمعیت و صنایع در آن انجام شده است.

وی همچنین در راستای سیاست‌های توسعه دریامحور از راه‌اندازی خط ریلی چابهار در سال آینده خبر داد.