به گزارش اکوایران و بر اساس آمارهای منتشر شده از خبرگزاری بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع در شهر تهران اعلام شده است. این آمار که برای مدتی انتشار آن متوقف شده بود، اخیرا دوباره به اطلاع عموم رسانده می‌شود.

داده‌ها نشان می‌دهد متوسط یک متر مربع مسکن در آبان 1402 بیش از 75 میلیون و 180 هزار تومان به ثبت رسیده است. این درحالیست که میانگین هر متر مسکن در آبان 1401 حدود 46 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده بود. به عبارت دیگر تنها از آبان سال گذشته تا آبان سال جاری در سطوح قیمت مسکن در شهر تهران بیش از 60.9 درصد تورم رخ داده است.

با وجود گذشت شش ماه از قله تورم مسکن، هنوز تورم نقطه‌به‌نقطه به 60 درصد نرسیده است

نکته جالب توجه این است که تورم 60.9 درصد با اینکه میزان قابل توجهی به نظر می‌رسد، اتفاقا پایین‌ترین تورم نقطه به نقطه ثبت شده طی سال جاری به حساب می‌آید. زمانیکه رشد شاخص قیمت‌ها در یک ماه از سال مورد بررسی را نسبت به ماه مشابه سال گذشته‌اش  به دست بیاوریم، تورم نقطه به نقطه حاصل می‌شود.

محاسبات نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای در فروردین 1402 حدود 94 درصد به ثبت رسیده بود. این نرخ در اردیبهشت سال جاری به بالاترین میزان خود پس از آبان 1399 یعنی بیش از 107 درصد رسید و پس از آن شدت تورم نقطه‌ای فروکش کرد تا جایی که بالاخره در آبان 1402 در نزدیکی نرخ 60 درصد قرار گرفت.

شایان ذکر است که آمار ارائه شده آبان 1402 صرفا مربوط به 26 روز از آن است و هنوز آمار کل ماه ارائه نشده است.

14102083001

فروکش التهابات قیمت مسکن در تهران

برای بررسی کوتاه مدت‌تر فرآیندهای اقتصادی و فهم دقیق‌تر آن‌ها در رابطه با قیمت مسکن در تهران، تغییرات ماهانه آن می‌تواند کمک‌کننده باشد. مشاهده می‌شود تورم ماهانه مسکن پس از خرداد سال جاری در ماه‌هایی تقریبا صفر بوده و حتی در برخی ماه‌ها تورم منفی نیز وجود داشته است.

تورم منفی به معنای کاهش سطح قیمت‌هاست البته لفظ استفاده شده تورم که در این گزارش صرفا به معنای تغییرات قیمت یک نوع کالای خاص مد نظر یعنی مسکن است، درحالیکه عبارت عام‌تر تورم به تغییرات قیمت سطوح کلیه قیمت‌ها اطلاق می‌شود.

داده‌ها نشان می‌دهد در تیر و آبان 1402 قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران به ترتیب 2.2 و 1.4 درصد کاهش یافته و در باقی ماه‌ها پس از خرداد، تغییرات ماهانه قیمت مسکن ناچیز بوده است.

این درحالیست که تورم ماهانه مسکن در سال 1401 تا خرداد 1402، میزان قابل توجهی بود. برای مثال تورم برخی ماه‌ها طی بازه زمانی مذکور حتی به 13 تا 14 درصد نیز رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد چندین ماه است که این التهاب در بازار مسکن فروکش کرده اما هنوز حتی با وجود کاهش قیمت مسکن در تهران، هنوز به قیمت‌های ابتدای سال نرسیده است. بر اساس آمارها در آبان ماه امسال هر متر مسکن در تهران بیش از 75 میلیون تومان معامله شده درحالیکه قیمت همین کالا در ابتدای فروردین حدود 65 میلیون تومان بود.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در 3 ماه ابتدایی سال حدود 20 درصد تورم در متوسط قیمت مسکن شهر تهران اتفاق افتاده درحالیکه طی 5 ماه اخیر که با ثبات و کاهش قیمت مسکن همراه بود، میانگین قیمت آن تنها حدود 4 درصد کاهش یافته است.

1402083002