به گزارش اکوایران، بررسی بازارهای مالی در آبان نشان از عملکرد درخشان طلای جهانی و افت چشمگیر قیمت نفت برنت می دهد. اما روایت آماری از عملکرد هشت ماهه این بازارها به گونه دیگری بوده است.

رکوردزنی طلا در آبان 1402

طبق آمار، قیمت طلای جهانی در دومین ماه پاییزی امسال حدودا 23.5 درصد افزایش پیدا کرده و بیشترین رشد را در میان سایر بازارها داشته است. این رشد به لطف عبور اونس جهانی از مرز 2000دلاری در آخرین روز آبان بوده است در طرف مقابل نفت برنت در این مقطع زمانی با 11.9 درصد کاهش قیمت همراه بوده و بدترین عملکرد ماهانه را به نام خود ثبت کرده است. 

بررسی بازار طلا در محدوده وسیع‌تر نشان می‌دهد با وجود رشد قیمت طلای جهانی، اما قیمت ربع سکه و نیم سکه در کشور رشد قیمتی را تجربه نکرده است. در سی روز میانی پاییز در سال جاری قیمت ربع سکه 3.1 درصد کمتر شده و نیم سکه افتی 1.4 درصدی داشته است. این در حالی است که قیمت سکه تقریبا تغییری نداشته است.

بررسی عملکرد بازار سرمایه در آبان نشان از افت شاخص‌های اصلی بورس و فرابورس دارد با این حال شاخص هم‌وزن در پایان هشتمین ماه امسال حدودا 1.9 درصد بالاتر از پایان مهر قرار گرفته است.

با آن که اونس جهانی در این ماه، روندی صعودی را ثبت کرده اما بررسی آمار هشت ماهه از شاخص بازارها نشان از ثبت عمده ریزش قمیت‌ها در بازار سکه بوده است.

020830

افت هشت ماهه در بازار سکه

با وجود رشد ماهانه 23 درصدی طلای جهانی اما این شاخص در هشت ماه نخست امسال تنها 3.7 درصد افزایش پیدا کرده و روند قیمتها در سکه و طلای 18 عیار نزولی بوده است. در همین رابطه بررسی های آماری نشان می دهد در پایان آبان قیمت نیم سکه با افتی 19 درصدی نسبت به پایان اسفند 1401 مواجه شده که بیشترین افت در میان بازارها محسوب می شود.

بررسی بازار سرمایه نیز نشان می دهد ضمن آن که شاخص بورس و فرابورس تغییر چندانی را در هشت ماه اخیر نداشته اما شاخص هم‌وزن رکورددار 12 بازار مورد بررسی بوده است. این شاخص در هشت ماه ابتدایی امسال حدودا 20.2 درصد افزایش پیدا کرده است.

دو روند ناهماهنگ در آبان 1402

در دوبازار مهم با آنکه نرخ بازدهی در بررسی ماهانه کاهشی بوده اما در روند هشت ماهه با افزایش همراه بوده است. نخست آمارهای ثبت شده از قیمت نفت برنت نشان می دهد باوجود افت 11.9 درصدی قیمت نفت در آبان ماه باز هم این شاخص نسبت به پایان سال گذشته حدودا 8.6 درصد بیشتر شده است.

در مسکن تهران نیز روندی مشابه رقم خورده است. در همین رابطه داده‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران تا 26 آبان ماه برابر با 75 میلیون و 182 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل خود حدودا 1.4 درصد کم تر شده است. بررسی این رقم نسبت به آخر اسفند 1401 نشان می دهد قیمت مسکن در این بازه زمانی حدودا 15.2 درصد افزایش را تجربه کرده است.

020830