به گزارش اکوایران: سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، از تکمیل کلیه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کالابرگ الکترونیک خبر داد.

او در ادامه عنوان کرد که حدود ۱۵۰ هزار فروشگاه به این سامانه پیوسته‌اند و هر چه زمان می‌گذرد، با استقبال عمومی بیشتری مواجه می‌شود. ۲.۵ میلیون نفر از ۱۷ آبان تا به امروز از آن استفاده کرده‌اند که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز توجه ویژه‌ای به آن شده است.

مرتضوی در تشریح برنامه دولت پیرامون موضوع بازنشستگی نیز چنین اظهار نظر کرد: منابع حقوق بازنشستگان و پرداخت مستمری در تمام دنیا اساسا از کسورات قانونی شاغلان و کارمندان در بخش‌های خصوصی و دولتی تامین می‌شود. ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق‌های بازنشستگی، افزایش نرخ میانگین امید به زندگی که به ازای هر بازنشسته باید در چارچوب مقررات و شاخص‌های بین‌المللی، شش به یک باشد، روند آن در کشور به شدت کاهشی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین عنوان کرد که این نرخ در صندوق تامین اجتماعی، که نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی وضعیت بهتری دارد،  ۴.۱ به یک و در صندوق بازنشستگی کشوری و سایر صندوق‌ها 0.7 به یک است. از علل اصلی آن نیز می‌توان به افزایش نرخ میانگین امید به زندگی و کاهش ضریب پشتیبانی پایداری صندوق‌ها اشاره کرد. طبق مصوبه مجلس افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام، سابقه بیمه دارند مشمول مصوبه نمی‌شوند. البته این مصوبه مجلس از ابتدای سال ۱۴۰۵ اجرایی می‌شود.