به گزارش اکوایران، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ منتشر شد. بر اساس این لایحه قیمت هر بشکه نفت ۶۵ یورو و نرخ تسعیر معادل ۳۱ هزار تومان اعلام شده است. اما در لایحه پایه این نرخ تعیین نشده و معلوم نیست این نرخ بر مبنای دلار یا یورو است. به همین جهت گمانه‌زنی‌هایی در ارتباط با این نرخ شکل گرفته است. محاسبات و شواهد موجود نشان می دهد نرخ 31 هزار تومانی برای هر یورو در نظر گرفته شده باشد نه دلار، در این گزارش به این امر پرداخته شده است.

قیمت هربشکه نفت در دو سناریوی دلاری و یورویی

بر اساس آمارهای نفتی اعلام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳، قیمت هر بشکه نفت معادل ۶۵ یورو اعلام شده است. در این گزارش نرخ تسعیر معادل ۳۱۰۰۰ تومان گزارش شده که گفته نشده است این عدد برای ارز دلار است یا یورو؟

اما در روز گذشته آمارهای نفتی به صورت دلاری در سایت‌ها اعلام شد که بر این اساس قیمت هر بشکه نفت ۷۱ دلار اعلام شده بود.

دلار یورو ریال

محاسبه نرخ تسعیر به وسیله نرخ برابر ارزی

اگر از آمارها استفاده کنیم و قیمت هر بشکه نفت به دلار را به قیمت هر بشکه نفت به یورو تقسیم کنیم(71 تقسیم بر 65) به عددی معادل ۱.۰۹۲ می‌رسیم که این عدد همان نرخ برابری میان یورو و دلار است. این نرخ به این معناست که هر یورو در بازار جهانی به اندازه ۱.۰۹۲ دلار ارزش دارد. به عبارت دیگر شما بایستی نزدیک به 1.1 دلار بدهید تا بتوانید یک یورو به دست آورید.

زمانی که دولت مبنای قیمت هر بشکه نفت را از دلار به یورو تغییر داده؛ پس بایستی نرخ تسعیر را نیز از دلار به یورو تغییر دهد.

حال اگر فرض کنیم نرخ تسعیر گفته شده در نسخه اولیه لایحه معادل ۳۱ هزار تومان به ازای هر یورو باشد آنگاه با این نرخ برابری(1.092) می‌توان نرخ تسعیر دلاری لایحه را محاسبه کرد. بر این اساس نرخ تسعیر دلاری لایحه معادل ۲۸۵۰۰ تومان می‌شود.

چنانچه شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که نرخ تسعیر دلاری در نظر گرفته شده در لایحه با محاسبات انجام شده به وسیله نرخ برابری ارزی همخوانی دارد. در نتیجه می‌توان نتیجه گرفت دولت در این لایحه تمامی اعداد مربوط به دلار را به یورو تبدیل کرده است و نرخ تسعیر نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.

در نتیجه این محاسبات می‌توان گفت دولت سعی کرده در ارائه لایحه بودجه مبنای محاسبات خود را از دلار به یورو تغییر دهد. دلیل این تغییر را می‌توان دور کردن اذهان عمومی از دلار و انتظاراتی که بر مبنای این ارز شکل گرفته دانست.

اشتباه در اخبار اعلام شده در ارتباط با نرخ تسعیر

یکی دیگر از دلایلی که نشان می‌دهد نرخ تسعیر منتشر شده در لایحه مربوط به یورو است؛ ارز مبنای آورده شده در این جدول است. بر این اساس می‌توان گفت منطقی نیست در جدولی که نرخ ارز مبنا در تمامی ردیف‌ها یورو بوده است؛ نرخ تسعیر بر مبنای دلار باشد.

در نتیجه می‌توان عنوان کرد نرخ تسعیر اعلام شده در لایحه بر پایه یورو است و اخبار اعلام شده مبنی بر اینکه این نرخ تسعیر بر پایه دلار است؛ نمی‌تواند درست باشد.