به گزارش اکوایران، آخرین گزارش‌ مرکز آمار ایران از تورم در آبان ماه سال جاری منتشر شد. بر این اساس در آبان ماه امسال تورم ماهانه و نقطه به نقطه در کالاهای خوراکی نسبت به مهر ماه افزایش یافته اما تواتر سالانه این کالاها روند مخالفی در پیش گرفته است.  

همچنین شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه و نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی در آبان ۱۴۰۲ نسبت به اولین ماه پاییز  کاهش یافته در حالیکه نرخ سالانه این شاخص افزایشی شده است.

افزایش تورم ماهانه در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

طبق آخرین آمارهای منتشر شده از شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ماه سال جاری، تورم سالانه کالاهای خوراکی از ۵۵ درصد در مهر امسال به ۵۲.۵ درصد در آبان ماه کاهش یافته است. به بیان دیگر میانگین تغییرات قیمت در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه سال جاری نسبت به میانگین تغییرات قیمت در مدت مشابه سال گذشته، ۵۲.۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق این آمارها تورم ماهانه کالاهای خوراکی از ۰.۵ درصد در مهر ماه سال جاری به یک درصد در آبان ماه امسال رسیده که ۱۰۰ درصد رشد را شاهد بوده است.

بعلاوه قیمت کالاهای خوراکی در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته ۳۶.۴ درصد رشد داشته است. که این عدد نسبت به مهر ماه سال جاری ۰.۲ واحد درصد رشد را شاهد بوده است.

020905

افزایش تورم سالانه در کالاهای غیرخوراکی

براساس آمارهای تورم در آبان ماه ۱۴۰۲، تورم سالانه در کالاهای غیرخوراکی از ۴۰.۹ درصد در مهر ماه سال جاری به ۴۱.۳ درصد در آبان ماه رسیده است. این تغییر نشان از افزایش ۰.۴ واحد درصدی در تورم آبان ماه نسبت به مهر ماه دارد.

از سوی دیگر در این ماه تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهش را تجربه کرده است. تورم ماهانه در آبان ماه سال جاری به ۲.۷ درصد رسیده که نسبت به مهرماه با کاهش ۰.۶ واحد درصدی مواجه شده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه این کالاها در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته کاهش ۰.۲ واحد درصدی را تجربه کرده و به ۴۰.۷ درصد رسیده است.

020905