به گزارش اکوایران: داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه، با حضور در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت به ارائه جزئیاتی پیرامون تدوین لایحه بودجه پرداخت و خاطر نشان کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دو قسمت ارائه می‌شود. بخش اول ناظر به تبصره‌ها و احکام هست و به علاوه ارقام کلان مربوط به بودجه به ویژه منابع بودجه عمومی و ترازهای مهم به ویژه تراز عملیاتی و فروض تدوین بودجه است. او در ادامه عنوان کرد که ما باید این تکلیف را در آبان انجام و بخش اول را آماده می‌کردیم تا بعد از آن به بخش دوم هم بپردازیم.

رییس جمهور به منظور ارائه لایحه بودجه هفته آینده به مجلس می‌رود

رییس سازمان برنامه و بودجه از حضور رییس جمهور در مجلس به منظور ارائه لایحه بودجه در هفته آینده خبر داد و عنوان کرد که بودجه 1402 را تا میزان 70 درصد اجرایی کرد‌ه‌ایم و هدف ما این است که این میزان به 90 تا 95 درصد برسد.

وی افزود: ما سعی کردیم که بودجه ما متکی بر درآمد پایدار باشد و در تلاش هستیم که این امر را در بودجه سال آینده عملی کنیم و  یکی از پارامترهای تاثیرگذار در این امر، تراز عملیاتی است. این عدد در بودجه ۱۴۰۲ منهای ۴۵۴ همت به ثبت رسیده است. معمولاً فرض براین است که این کسری تراز عملیاتی را از منابع حاصل از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جبران کنیم که ، فروش نفت، مهم‌ترین بخش در این امر است. با این تفاسیر ما باید بخشی از درآمد نفتی در سال جاری را صرف امورات جاری کنیم اما این موضوع اصلأ پذیرفته نیست.

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: ما تلاش داریم در بودجه سال ۱۴۰۳ تراز عملیاتی را به منهای ۳۰۷ همت برسانیم تا حدود یک سوم کمتر از این میزان در بودجه سال جاری باشد. در بودجه ۴۰۳ تلاش ما اتکا به منابع پایدار، اجتناب از فروش اوراق و دارایی‌های سرمایه‌ای برای امور جاری دولت است.

او در ادامه تصریح کرد: دولت دنبال سختگیری مالیاتی و فشار جدید مالیاتی به مردم، حقوق‌بگیران و کسبه  نیست و مالیات براساس قانون وصول می‌شود. یا نرخ مالیاتی یا پایه مالیاتی باید تغییر کند تا منجر به افزایش میزان دریافت مالیات شود؛ که ما هیچکدام از این کارها را انجام نمی‌دهیم.

منظور در ادامه با تاکید بر رویکرد دولت در مالیات نگرفتن از اقشار کم درآمد، سیاست دولت مبنی بر اخذ مالیات در طبقات بالاتر را، شیوه پلکانی عنوان کرد.

لازم به ذکر است که رییس سازمان مالیاتی طی توییتی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تایید رییس‌جمهور در بودجه سال ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی کارکنان، کارمندان و اصناف و مشاغل افزایش خواهد یافت.