به گزارش اکو ایران، مرکز آمار گزارش شاخص قیمت کالاهای وارداتی مربوط به تابستان 1402 را منتشر کرد. در این گزارش به شاخص قیمت ریالی و دلاری این کالاها و تورم فصلی و نقطه به نقطه آن‌ها اشاره شده است. قیمت کالاهای وارداتی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر حجم مبادلات خارجی بین کشورها است. به گزارش مرکز آمار تورم قیمت ریالی فصلی کل کالاهای وارداتی در فصل تابستان برابر با 4.4 درصد و تورم نقطه به نقطه این کالاها در این فصل نسبت به تابستان سال گذشته برابر با 56.7 درصد بوده است. 

 تورم فصلی تابستان به تفکیک کالاها نشان می‌دهد گروه‌کالای وارداتی سرامیک، شیشه و مصنوعات بیشترین افزایش قیمت ریالی را نسبت به بهار سال جاری داشته است. 

 بیشترین تورم فصلی برای واردات سرامیک و شیشه 

 کالاهای وارداتی مطابق تقسیم‌بندی سازمان گمرک به بیست گروه اصلی تقسیم می‌شوند. شاخص قیمت این کالاها به دلار و ریال بررسی می‌شود. قیمت ریالی این کالاها از تبدیل قیمت دلاری با نرخ مصوب دلار برای واردات هر کالا به ریال با لحاظ تعرفه گمرک به دست می‌آید. مرکز آمار تورم فصلی این کالاها را که تغییر قیمت در یک فصل نسبت به فصل قبل از آن را نشان می‌دهد، با استفاده از قیمت‌هایی که سازمان گمرک به ثبت رسانده محاسبه کرده است.

 گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد گروه‌کالای وارداتی سرامیک، شیشه و مصنوعات بیشترین تورم فصلی قیمت ریالی را در تابستان سال جاری داشته‌ است. تورم این کالاها در این فصل برابر با 16.8 درصد بوده است. پس از این گروه نیز بیشترین تورم فصلی برابر با 16 درصد برای گروه‌کالای آلات طبی، موسیقی و ساعت‌سازی بوده است. 

 این در حالی است که قیمت ریالی برخی گروه‌کالاهای وارداتی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار کاهش یافته است. گروه چربی و روغن‌ها نسبت به سایر گروه‌ها در این مدت تورم کمتری داشته است. تورم فصلی این گروه نسبت به فصل قبل 8.5 درصد کاهش یافته است. محصولات معدنی، محصولات نباتی، خمیر چوب و مواد سلولزی، اشیاء هنری، اشیاء کلکسیون یا عتیقه، مواد پلاستیکی، مواد نساجی و مصنوعات، چرم و پوست، محصولات شیمیایی و سنگ‌های گرانبها دیگر گروه‌کالاهایی بوده‌اند که واردات آن‌ها نسبت به بهار با قیمت ریالی کمتری تمام شده است. 

 اما بررسی تورم نقطه به نقطه در تابستان 1402 حاکی از این است که نسبت به یک سال گذشته واردات تمام گروه‌کالاها به جز یک گروه برای کشور گران‌تر تمام شده است. 

020908

ارزیابی رشد تورم ریالی  کالاهای وارداتی در کشور در یک سال اخیر

 با وجود اینکه تورم فصلی نشان می‌دهد ارزش ریالی 9 گروه‌کالای وارداتی نسبت به بهار ارزان‌تر شده، ارقام تورم نقطه به نقطه گزارش مرکز آمار حاکی از این است که نسبت به تابستان سال گذشته تورم ریالی همه گروه‌کالاهای وارداتی به جز یک گروه رشد کرده است.  

 دو گروه‌کالای وارداتی آلات طبی، موسیقی و ساعت‌سازی و  سرامیک، شیشه و مصنوعات همچون تورم فصلی بیشترین تورم نقطه به نقطه را نیز نسبت به گروه‌های دیگر داشته‌‌اند. قیمت ریالی کالاهای آلات طبی، موسیقی و ساعت‌سازی نسبت به تابستان 1401 به مقدار 112.2 درصد افزایش یافته یعنی بیش از دو برابر شده است. همچنین قیمت کالاهای گروه سرامیک، شیشه و مصنوعات نیز در این مدت 86 درصد رشد کرده است. افزایش قیمت واردات سرامیک، شیشه و مصنوعات که جزء نهاده‌های مهم ساختمانی هستند هم می‌تواند ناشی از تورم دلاری این گروه باشد که برابر با 11.9 درصد بوده است و هم ناشی از افزایش نرخ دلار در این یک سال. در هر صورت تورم بالای واردات این کالاها روی تورم بخش مسکن حتما اثرگذار بوده است. 

 ماشین‌آلات و ادوات برقی، وسایل نقلیه، محصولات شیمیایی و فلزات و مصنوعات دیگر گروه‌هایی بوده‌اند که تورم نقطه به نقطه آن‌ها بیش از 50 درصد رشد کرده است.

 از سوی دیگر ارزش ریالی واردات کالاهای گروه چربی و روغن‌ها نسبت به تابستان سال قبل 6 درصد کاهش یافته است و این گروه تنها گروهی بوده که تورم نقطه به نقطه منفی را تجربه کرده است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم دلاری این گروه‌کالا در سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است که بیشترین میزان کاهش تورم دلاری نقطه به نقطه برای یک گروه‌کالای وارداتی بوده است. یعنی قیمت این گروه کالا در کشورهای مبدا که از آن‌ها این کالاها وارد می‌شود کاهش یافته است. بنابراین یک علت کاهش ارزش ریالی این گروه کاهش ارزش دلاری آن است.