به گزارش اکوایران، آخرین آمار فصلی در تابستان ۱۴۰۲ از تورم تولیدکننده منتشر شد. طبق این آمار تورم تولیدکننده سالانه و نقطه‌ای با افزایش و تورم تولیدکننده فصلی با کاهش مواجه شده است.

تورم تولیدکننده نشان دهنده تورم در ابتدای چرخه تولید است. به بیان دیگر به تورم در نهاده‌های تولیدکننده یک کالا تورم تولیدکننده گفته می‌شود. تورم تولیدکننده اقتصاد ایران به ۵ بخش تقسیم می‌شود. این ۵ بخش عبارتند از: کشاورزی، معدن، صنعت، تولید برق و خدمات. مرکز آمار ایران که یکی از متولیان انتشار این تورم است این آمار را به صورت فصلی منتشر کرده است.

بررسی این تورم در بخش کشاورزی حاکی از آن است که بر اساس آخرین آمارها تورم تولیدکننده این بخش در تابستان ۱۴۰۲ با کاهش مواجه شده است. این کاهش در هر سه تورم فصلی، نقطه‌ای و سالانه دیده می‌شود.

تورم تولیدکننده کل در تابستان ۱۴۰۲

 براساس آخرین آمارهای منتشر شده تورم تولیدکننده فصلی در تابستان امسال به ۹.۳ درصد رسیده که نسبت به بهار با کاهش مواجه شده است. از سوی دیگر تورم تولیدکننده سالانه و نقطه‌ای به ترتیب به ۴۳.۲ و ۴۵.۳ رسیده که هر دو این تورم‌ها نسبت به بهار امسال با افزایش همراه بوده است.

تورم تولیدکننده بخش کشاورزی در تابستان ۱۴۰۲

بررسی تورم تولیدکننده بخش کشاورزی حاکی از آن است که تورم فصلی این بخش از ۱۱.۹ درصد در بهار به ۶.۶ درصد در تابستان امسال رسیده است. به بیان دیگر نهاده‌های بخش کشاورزی در تابستان امسال نسبت به بهار با رشد ۶.۶ درصدی در قیمت مواجه شده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد تورم سالانه در بخش کشاورزی نیز با کاهش همراه بوده است. این تورم از ۶۰ درصد در بهارامسال به ۴۹.۸ در تابستان رسیده است. به این معنا که قیمت نهاده‌های بخش کشاورزی در یک سال منتهی به تابستان ۱۴۰۲ نسبت به یک سال منتهی به تابستان ۱۴۰۱ رشد ۴۹.۸ درصدی را تجربه کرده است.

بررسی تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در این بخش نیز گویای کاهش شدت افزایش قیمت نهاده‌های تولید درتابستان نسبت به بهار است. تورم تولیدکننده نقطه‌ای بخش کشاورزی در تابستان امسال به ۳۵.۷ رسیده که نسبت به بهار سال جاری ۱۳.۸ واحد درصد کاهش را تجربه کرده است.