به گزارش اکوایران، امروز یکشنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۲، آیین رونمای تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی کشور برگزار شد. در این مراسم که در مرکز مبادله ارز ایران برگزار شد، اولین عرضه مرابحه ارزی کشور انجام شد.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران در این رونمایی گفت: ما به دنبال این هستیم که حجم مبادلات غیررسمی کم و در مقابل مبادلات رسمی به تدریج زیاد شود. تا با این روند ما به اهدافمان یعنی واقعی‌کردن نرخ در بازار ارز و طلا برسیم.

او با تاکید بر این‌که «ما میخواهیم نامنی در معاملات را حل کنیم» گفت: بانک مرکری و بانک کارگشایی در صحت سنجی به ما کمک می‌کنند.

سعیدی گفت: دیریت ریسک ارز در این پروژه برپایه سه قرارداد است؛ در واقع ابزارها در عرضه اوراق با سه روش پیمان آتی، قرارداد تاخت و قرارداد سلف صورت می‌پذیرد.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران ادامه داد، در جریان عرضه اوراق صادرکننده و واردکننده می‌تواند نیاز‌های آتی قراردادها را تامین کرد.

او مجددا با تاکید براین که «هدف ما مدیریت ریسک است» گفت: حداقل سرمایه برای خرید اوراق ۱ میلیون یورو یعنی هزار ورق اوراق است. پذیره‌نویسیِ اول، از هفته گذشته شروع شد و فردا تمام می‌شود. عرضه اول ۱۰۰ میلیون یورو بود که بانک ملت آن را پشتبانی کرد - در واقع تامین مالی و پشتیبانی. عرضه دوم اوراق از دو ماه دیگه شروع می‌شود که با حمایت شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج است. 

گزارش در حال تکمیل است...