به گزارش اکوایران، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در تابستان 1402 تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی نسبت به  فصل بهار کاهش یافته است. در مقابل، نرخ نقطه به نقطه و سالانه این شاخص در سطح بالاتری نسبت به بهار قرار گرفته است. این تغییرات مربوط به کل نهاده‌ها است و اگر هر گروه به صورت مجزا بررسی شود تغییرات نرخ تورم متفاوت می‌شود.

از میان انواع نهاده‌های ساختمانی، بالاترین تورم فصلی در تابستان 1402 مربوط به گروه «گچ و گچ‌کاری» و پایین‌ترین سطح این نرخ مربوط به گروه «خدمات» بوده است. همچنین، گروه «آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره و نرده» تورم فصلی منفی را تجربه کرده است. یعنی قیمت این محصول در تابستان ارزان‌تر از بهار شده است.

در بررسی نقطه به نقطه تورم این نهاده‌ها مشخص شده که گروه «یراق آلات درب و پنجره» بالاترین تورم نقطه‌ای نهاده‌های ساختمانی را به خود اختصاص داده است. گروه «شیشه‌» نیز صاحب بالاترین تورم سالانه در تابستان 1402 بوده است.

020911

تورم نهاده‌های ساختمانی به چه معنا است؟

به زبان ساده، تورم به معنای افزایش مستمر سطح عمومی قیمت‌ها است. بنابراین افزایش مقطعی قیمت‌ها به معنای تورم نیست و اگر این افزایش ادامه‌دار شود به آن تورم می‌گویند. این شاخص را به صورت فصلی، نقطه به نقطه و سالانه ارائه می‌کنند.

در تورم فصلی، تغییرات قیمت نهاده‌های ساختمانی در هر فصل نسبت به فصل قبل اندازه‌گیری می‌شود. تورم نقطه به نقطه تغییرات قیمت این نهاده‌ها در هر فصل را نسبت به همان فصل در یک سال قبل می‌سنجد. محاسبه تورم سالانه کمی پیچیده‌تر است. در تورم سالانه، «میانگین تغییرات قیمت یک سبد مشخص از نهاده‌های ساختمانی در چهار فصل منتهی به فصل موردنظر» را بر «میانگین تغییرات قیمت این سبد در چهار فصل منتهی به فصل مورد نظر در سال قبل» تقسیم می‌کنند. بنابراین تورم سالانه، تورم 12 ماه را در دل خود جای داده است.

کاهش چشم‌گیر تورم  فصلی نهاده‌های ساختمانی؛ساز مخالف «گچ و گچ‌کاری»

طبق آخرین گزارش مرکز آمار، تورم فصلی کل نهاده‌های ساختمانی از 13.6 درصد در بهار سال جاری به 1.9 درصد در تابستان کاهش یافته است. این نهاده‌ها به 15 گروه تفکیک شده‌اند و نرخ تورم هر گروه به طور مجزا اعلام شده است.

از میان 15 نهاده ساختمانی، بالاترین تورم فصلی برای گروه «گچ و گچ‌کاری» بوده که نرخ آن به 20.6 درصد رسیده است. این گروه تنها نهاده ساختمانی است که تورم فصلی آن در تابستان 1402 نسبت به بهار افزایش یافته است.

در سوی دیگر، گروه «خدمات» قرار گرفته که با ثبت تورم فصلی 0.6 درصدی کمترین تورم فصلی را میان نهاده‌های ساختمانی به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تورم فصلی این گروه در بهار 28.7 درصد بوده است. بنابراین تورم فصلی این نهاده بیش‌ترین کاهش را نسبت به فصل بهار تجربه کرده است.

همچنین، تورم فصلی «آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل درب و پنجره» به منفی 6.5 درصد رسیده است. این نرخ در بهار منفی 3 درصد بوده و نشان می‌دهد که ارزان‌ترشدن این محصول در فصل تابستان شدت گرفته است.

020911

افزایش 47 درصدی تورم نقطه‌ای در مصالح ساختمانی طی تابستان 1402 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از نهاده‌های ساختمانی در تابستان سال جاری 47.3 درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته است. این در حالی است که تورم نقطه‌ای مصالح در فصل بهار 39.7 درصد بوده است. بنابراین تورم نقطه به نقطه کل مصالح در دومین فصل 1402 نسبت به بهار افزایش یافته است.

بعلاوه، از میان 15 گروه نهاده‌های ساختمانی، تورم نقطه به نقطه 6 گروه در تابستان 1402 نسبت به فصل بهار کاهش یافته است.

بالاترین تورم نقطه‌ای در تابستان 74.4 درصد بوده که مربوط به گروه «یراق آلات درب و پنجره» است. در مقابل، گروه «نقاشی ساختمان» قرار گرفته که با ثبت نرخ 29.6 درصدی پایین‌ترین تورم نقطه‌ای مصالح را رقم زده است. تغییر قابل توجه در تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» و «گچ و گچ‌کاری» دیده شده است. 

به بیان دقیق‌تر، تورم نقطه‌ای گروه «سیمان و بتن» از 19.4 درصد در بهار به 49.7 درصد در تابستان رسیده و بیش از 30 واحد درصد افزایش یافته است. اتفاق مشابهی در گروه «گچ و گچ‌کاری» دیده شده به طوری که تورم نقطه‌ای این نهاده 22.3 واحد درصد نسبت به بهار بیش‌تر شده و به 47.8 درصد رسیده است. این دو نهاده بیش‌ترین افزایش را در تورم نقطه‌ای تابستان تجربه کرده‌اند.

43.5 درصد: تورم سالانه مصالح ساختمانی در تابستان 1402

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم سالانه نهاده‌های ساختمانی در تابستان 43.5 درصد بوده که نسبت به فصل بهار افزایش 4.3 واحد درصدی را به ثبت رسانده است. از میان 15 نوع مصالح ساختمانی، تنها تورم سالانه 4 گروه نسبت به بهار کاهش یافته و بقیه روند صعودی در پیش گرفته‌اند.

بالاترین تورم سالانه در تابستان سال جاری 63 درصد و 62 درصد بوده که به ترتیب مربوط به گروه‌های «شیشه» و «تاسیسات برقی» است. در مقابل، پایین‌ترین سطح این نرخ 33.9 درصد بوده که در گروه «سنگ» دیده شده است.

با این که تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی در تابستان کاهش یافته اما بالارفتن تورم‌های نقطه‌ای و سالانه می‌تواند نشان‌دهنده پابرجابودن افزایش قیمت‌ها در بازار مصالح باشد. تورم فصلی قیمت‌ها را تنها در دو فصل بررسی می‌کند در حالی که تورم نقطه‌‌ای و سالانه تغییرات قیمتی را در یک بازه طولانی در برگرفته‌اند. این مسئله می‌تواند نشانگری از افزایش هزینه تولید مسکن طی فصل‌های آتی باشد.

020911