به گزارش اکوایران، نشریه اکونومیست در آستانه سال میلادی جدید، به بررسی وضعیت ۳۵ اقتصاد جهان پرداخته است. عمده این اقتصادها در میان کشورهای ثروتمند جهان قرار دارند.

برای دومین سال متوالی، یونان بهترین عملکرد اقتصادی را از خود به ثبت رسانده است. با این حال، ظاهرا سال ۲۰۲۳ آن سالی نبود که بسیاری از تحلیل‌گران انتظارش را داشتند.

با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده بود، به‌ویژه بعد از همه‌گیری کرونا، بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور بودند که امسال بی‌تردید سال وقوع رکود اقتصادی و بحران در جهان خواهد بود. با این حال، اکنون که به پایان این سال میلادی نزدیک می‌شویم، می‌بینیم که خبری از بحران اقتصادی نیست.

در میان اقتصادهای ثروتمندی که هفته‌نامه اکونومیست مورد بررسی قرار داده، ضعیف‌ترین عملکرد اقتصادی را کشورهای شمال اروپا داشته‌اند. برای مثال فنلاند به شکل نامنتظره‌ای، ضعیف عمل کرده است.

برخی از اقتصادها توانسته‌اند تورم را به خوبی مهار کنند. ژاپن و کره جنوبی جزو کشورهایی هستند که بهترین عملکرد را در این زمینه در دنیا از خود به جای گذاشته‌اند.

با این حال، شگفت‌آورترین کشور، یونان بوده است. این کشور در اکثر زمینه‌های مورد بررسی اکونومیست، عملکردی درخشان از خودش به نمایش گذاشته است. برای مثال بازار سهام در این کشور رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرده که باعث شده سرمایه‌گذاران را به بورس یونان علاقمند کند.

ظاهرا آمریکا به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، عملکردی مطلوب از خودش به نمایش گذاشته و توانسته تورم را در مسیری نزولی قرار دهد. در عین حال، این کشور رشد تولید ناخالص داخلی را هم تجربه کرده است.

در این ویدیو به بررسی گزارش اکونومیست در مورد اقتصادهای پیشرفته‌ای پرداخته‌ایم که توانسته‌اند بهترین عملکرد را داشته باشند. در کنار آن، مروری هم بر چند کشور داشته‌ایم که عملکرد ضعیفی را ثبت کرده‌اند.