به گزارش اکوایران، در گزارش بانک مرکزی عنوان شده که رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در سه ماهه دوم 1402 حدود 4.3 درصد بوده است. علاوه بر این موضوع، رشد میزان سرمایه ثابت تشکیل شده در بخش ساختمان نیز حدود 3.4 درصد اعلام شده است. 

افزایش سرعت رشد میزان ارزش افزوده تولید شده در ساختمان طی تابستان 1402

آمارها نشان می‌دهد کل ارزش افزوده شده به بخش ساختمان در تابستان 1402 به قیمت‌های سال پایه 1395، حدود 17 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عدد مذکور حدود 4.3 درصد نسبت به کل ارزش افزوده ساختمان در تابستان 1401 افزایش یافته است. به عبارت دیگر رشد نقطه‌به‌نقطه ارزش افزوده تولید شده در بخش ساختمان در تابستان جاری حدود 4.3 درصد بوده است. 

این درحالیست که رشد نقطه‌‌به‌نقطه مولفه مورد بررسی در تابستان سال گذشته حدود 3.5 درصد به ثبت رسیده بود. 

علاوه بر این موضوع مشاهده می‌شود که رشد نقطه‌ای ارزش افزوده ساختمان در بهار سال جاری حدود 1.6 درصد به ثبت رسیده بود.

به عبارت دیگر رشد نقطه‌ای ارزش افزوده بخش ساختمان هم نسبت به سال گذشته و هم در مقایسه با فصل بهار 1402 بهبود یافته است. 

14020928

رشد 12 درصدی ارزش افزوده تولید شده در بخش خصوصی ساختمان

ارزش افزوده‌های تولید شده در ساختمان، بخشی از تولید ناخالص به ثبت رسیده در هر مقطع زمانی هستند. 

به همین ترتیب زمانی که ارزش افزوده‌های تولید شده در بخش ساختمان افزایش یابد، تولید ناخالص داخلی نیز از این ناحیه با رشد مواجه می‌شود. اصلی‌ترین دغدغه کشورها، رشد اقتصادی و توسعه است، بنابراین بهبود هر یک از اجزای تولید ناخالص داخلی می‌تواند برای کشور حائز اهمیت باشد.

علاوه بر این، گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد سرعت رشد ارزش افزوده ساختمان در بخش خصوصی طی مقطع زمانی مورد بررسی، حدود 12 درصد بوده است. همین موضوع منجر شده تا سهم ارزش افزوده تولید شده توسط بخش خصوصی، از کل تولیدات افزوده شده در ساختمان به 76.1 درصد از کل ارزش افزوده تولیدی در سه ماهه دوم 1402 برسد. 

رشد 3.4 درصدی حجم سرمایه ثابت تشکیل شده در بخش ساختمان

از سوی دیگر مشاهده می‌شود میزان سرمایه ثابت تشکیل شده در بخش ساختمان در سه ماهه دوم 1402 به بیش از 42.7 هزار میلیارد تومان (به قیمت سال پایه 1395) رسیده است. این رقم نشان‌دهنده رشد 3.4 درصدی در مقایسه با تابستان سال گذشته است. 

به‌طور کلی تشکیل سرمایه ثابت شامل 2 بخش اصلی ساختمان و ماشین آلات است که در این گزارش صرفا به بخش ساختمان پرداخته شده است. 

بررسی‌ها حاکی از آن است که سرعت رشد تشکیل سرمایه در ساختمان در تابستان 1402 به شکلی جزئی با کاهش مواجه بوده است به‌گونه‌ای که رشد مولفه مذکور در سه ماهه دوم سال جاری 3.4 درصد به ثبت رسیده ولی در مقطع مشابه از 1401 تقریبا 3.9 درصد رقم خورده است. در مقابل مشاهده می‌شود رشد تشکیل سرمایه ثابت در تابستان سال جاری در مقایسه با بهار 1402 با رشد به ثبت رسیده 1.7 درصدی، حدود دو برابر شده است. 

تشکیل سرمایه در ساختمان، بخشی از سرمایه‌گذاری یک کشور محسوب می‌شود که عموما آن را با عنوان موتور رشد می‌شناسند. به‌طور کلی میزان تشکیل سرمایه ثابت در بخش ساختمان می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های یک کشور یاری‌دهنده باشد.