به گزارش اکوایران، گمرک کشور در تازه‌ترین آمار خود ارزش تجارت کالاهای غیرنفتی در ۹ ماهه ابتدایی امسال را منتشر کرد. بر اساس این آمارها ارزش دلاری صادرات کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما ارزش دلاری واردات کشور در این مدت به بالاترین سطح در ۹ ماهه ابتدایی ۱۰ سال اخیر رسیده است.

در صورتیکه ارزش دلاری صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی را بر وزن کالاهای صادرشده و وارد شده تقسیم کنیم ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی بدست خواهد آمد. این آمار نشان می‌دهد هر تن کالایی که از کشور صادر شده است و هر تن کالایی که به کشور وارد شده است چه ارزشی داشته است. محاسبات نشان می‌دهد ارزش هر تن کالای صادراتی در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. از سوی دیگر ارزش هر تن کالای وارداتی در ۹ ماهه ابتدایی امسال به بالاترین سطح در مدت مشابه ۱۰ سال اخیر رسیده است.

همچنین در صورتیکه اختلاف ارزش میان هر تن کالای صادراتی و وارداتی را محاسبه کنیم می‌توان گفت به ازای هر تن تجارت خارجی چه میزان ارز به کشور وارد یا از کشور خارج می‌شود. آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد این اختلاف ارزش به ازای هر تن کالای صادراتی و وارداتی در ۹ ماهه ابتدایی امسال به منفی‌ترین سطح در مدت مشابه ۱۰ سال اخیر رسیده است.

ارزش واردات کشور از ۴۸ میلیارد دلار گذشت

آمارهای گمرک ایران از ارزش تجارت در ۹ ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد ارزش دلاری صادرات کشور در این مدت به ۳۶.۴ میلیارد دلار رسیده است. در حالیکه این ارزش در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته در حدود ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

از سوی دیگر ارزش دلاری واردات کشور در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده که با افزایش به ۴۸.۳ میلیارد دلار در مدت مشابه امسال رسیده است. شواهد گویای آن است که این رقم بالاترین سطح در ۹ ماهه نخست ۱۰ سال گذشته بوده است.

021017

رکورد ارزش هر تن کالای وارداتی شکست

در صورتیکه ارزش دلاری صادرات و واردات کشور را بر وزن آن تقسیم کنیم به ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی می‌رسیم که نشان می‌دهد به ازای هر تن کالایی که از کشور خارج می‌شود چه میزان ارز به کشور وارد شده و از سمت دیگر به ازای هر تن کالایی که به کشور وارد می‌شود چه میزان ارز از کشور خارج می‌شود.

بررسی این آمار در تجارت ۹ ماهه کشور گویای آن است که ارزش هر تن کالای صادراتی کشور از ۴۵۳ دلار در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۳۵۸ دلار در مدت مشابه امسال  کاهش یافته است.

در سمت دیگر ماجرا ارزش هر تن کالای وارداتی قرار دارد که از ‍۱۵۸۸ دلار در ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته به ۱۶۸۱ دلار در ۹ ماهه ابتدایی امسال صعود کرده است. همچنین می‌توان گفت این صعود بالاترین سطح ارزش هر تن کالای وارداتی در ۱۰ سال اخیر بوده است.

021017

۱۳۲۴ دلار؛ خروج ارز به ازای هر تن تجارت با خارج

همانطور که گفته شد ارزش هر دلار کالای صادراتی و وارداتی در کشور نشان می‌دهد چه میزان ارز به کشور وارد و چه میزان ارز از کشور خارج شده است. اختلاف این دو ارزش می‌تواند گویای خالص ورودی یا خروجی ارز در کشور باشد.

طبق آمارها این اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در ۹ ماهه ابتدایی امسال معادل منفی ۱۳۲۴ دلار بوده است. به بیان ساده‌تر به ازای هر تن کالا که در مرز‌های کشور تجارت می‌شود به طور میانگین ۱۳۲۴ دلار ارز از کشور خارج می‌شود. این عدد منفی‌ترین سطح در ۹ ماهه نخست ۱۰ سال اخیر در کشور بوده است.

علت این اتفاق نیز به گرانتر بودن کالاهای وارداتی نسبت به کالاهای صادراتی بازمیگردد که در سال جاری این اختلاف عمیق‌تر شده است. آمارهای نشان می‌دهد عمق این اختلاف در سال جاری به دلیل کاهش قیمت کالاهای تولید داخل در بازارهای بین‌المللی و قرارگیری قیمت کالاهای وارداتی در بالاترین سطح ۱۰ ساله خود، بوده است.

021017