به گزارش اکوایران، اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که برای اولین بار  خبر امکان بازگشت ارز صادراتی با شمش طلا منتشر شد. آن زمان علیرضا پیمان پاک، رئیس وقت سازمان توسعه تجارت خبر داد که یکی از راه‌ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلا است که برای شروع هم صادرکنندگان خشکبار اقدام به این کار کردند.

در 11 ماه اخیر هم جزئیات رفع تعهدات ارزی با طلا بارها اصلاح شد. اخیرا هم بانک مرکزی شروطی برای واردات طلا از جمله واردات به صورت شمش ارائه کرد.طبق ابلاغیه ۷ دی ماه سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی، تحویل، عرضه و فروش شمش طلا هم باید در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شود. 

این موضوع نگرانی هایی را برای واردکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم برای رفع این نگرانی  دیروز 17 دی ماه 1402، اعلام کرد که معاملات شمش طلای رفع تعهد ارزی در مرکز مبادله ایران به نرخ عرضه و تقاضا خواهد بود.

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران هم گفت: مرکز مبادله ارز و طلای ایران از طریق ورود طلای رفع تعهد ارزی به این مرکز و فروش آن با قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضا، به‌دنبال رونق ورود طلا به کشور از یک‌سو و رونق معاملات صنف طلا از سوی دیگر خواهد بود.

او با اشاره به مصوبه بانک مرکزی در خصوص رفع تعهد ارزی با طلا، تاکیدکرد: مرکز مبادله ایران با هماهنگی بانک مرکزی  ایران و مطابق با ابلاغیه هفتم دی‌ماه ۱۴۰۲ این بانک مبنی بر «الزام تحویل، عرضه و فروش شمش‌های طلای وارداتی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران»، سازوکار، سامانه‌ها و نیز بستر رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با استفاده از واردات شمش طلا را طراحی کرده است و صادرکنندگانی که مایل به رفع تعهد ارزی صادراتی با استفاده از واردات شمش طلا هستند، می‌توانند از بستر مرکز مبادله ایران اقدام کنند.

بالسینی به مشکلاتی که در ماه‌های اخیر درباره رفع تعهد ارزی با طلا  ایجاد شده هم اشاره کرد و گفت: با وجود واردات میزان قابل توجهی طلا به کشور در ماه‌های اخیر، به دلیل معیوب بودن چرخه توزیع طلا، عدم وجود بستر امن برای عرضه طلا و نیز هزینه‌های نامتعارف مبادله، کمبود طلا در صنف طلا و جواهر احساس می‌شود.

او ادامه‌داد: اصلاح این موارد با استفاده از ایجاد بازار رفع تعهد با شمش طلا در مرکز مبادله ایران می‌تواند منجر به کاهش و حذف قاچاق شود. از سوی دیگر، صادرکنندگان با انگیزه بالاتری نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام می‌کنند و خیال آنان از بابت رویه‌های دشوار بازگشت ارز حاصل از صادرات آسوده می‌شود.

طبق اعلام مرکز مبادله ایران، قیمتگذاری طلای وارداتی مبتنی بر سازوکارهای عرضه و تقاضا خواهد بود و هیچ نگرانی بابت قیمت گذاری با دلار حواله ای و همه آنچه که قیمتگذاری غیر رقابتی در این زمینه گفته می شود، وجود ندارد. به‌زودی و با ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی این فرآیند همه ذینفعان این حوزه اعم از صادرکنندگان و فعالان صنف طلا و جواهر از منافع سیاست جدید بهره‌مند خواهند شد.