به گزارش اکوایران، هر روز نظرسنجی‌­های بیشتری نشان می‌­دهد که رای دهندگان آمریکایی برای حل مسائل اقتصادی کشور به رئیس جمهور پیشین جمهوری خواه کشور اعتماد بیشتری دارند. نظرسنجی که از سوی بلومبرگ انجام شده است نشان می­‌دهد که هفت ایالت چرخشی آمریکا اطمینان بیشتری به دونالد ترامپ برای مقابله با طیف گسترده ­ای از مسائل مربوط شرایط مالی از جمله مسکن، نرخ بهره، تورم و متعادل کردن بودجه دارند.

استفان مور، مشاور غیررسمی ترامپ و از همکاران بنیاد هریتیج می­‌گوید تورم و وضعیت طبقه متوسط از جمله خطوط اصلی حمله ترامپ بر ضد بایدن در 2024 خواهد بود.

مشاوران ترامپ در مسائل اقتصادی شامل لارنس کادلو، رئیس پیشین شورای ملی اقتصادی و کوین هاست، رئیس سابق شورای مشاوران اقتصادی هستند.

برخی از مواضع سیاست اقتصادی نامزد احتمالی جمهوری خواه آمریکا به شرح زیر هستند.

سرمایه گذاری و تجارت

ترامپ روشن کرده است که روی برنامه "اول آمریکا"ی خود پافشاری دارد. او ایده حمایت از صنعت آمریکا با تعرفه 10 درصدی را اعلام کرده است که می‌­تواند موجی از اختلال را در زنجیره تامین جهانی ایجاد کند. چنین حرکتی سبب می­‌شود که متحدان آمریکا از جمله کانادا، مکزیک و ژاپن برای کسب امتیازات وارد مذاکره شوند، و این خط مشی است که ترامپ در دوره اول ریاست جمهوری خود نیز دنبال می­‌کرد.

چین

ترامپ برای جداکردن دو اقتصاد بزرگ جهان با اقداماتی چون افزایش تعرفه­‌ها و ایجاد دیگر موانع تجاری برای واردات از چین فشار خواهد آورد. محدودیت ­های بیشتر بر سرمایه گذاری و جریان سرمایه به چین نیز محتمل است. درحال حاضر نشانه‌­هایی از حمایت کنگره از برنامه‌­های تهاجمی تجارت ترامپ وجود دارد.

مالیات‌­ها

تیم ترامپ قصد دارد کاهش مالیات فردی را که او به عنوان رئیس جمهور تصویب کرده بود را دائمی کند. این مالیات­‌ها قرار است در سال 2025 منقضی شود. این درحالی است که این کاهش‌­ها عمدتاً به نفع خانواده ­های ثروتمند، صاحبان مشاغل کوچک و کسانی است که در صنعت املاک و مستغلات هستند. به گفته مور، ترامپ ممکن است از درآمد حاصل از تعرفه‌های اضافی برای تمدید یا تعمیق آن استفاده کند.

مهاجرت

در صورتی که ترامپ دوباره ریاست جمهوری را به‌­دست آورد، دستورات اجرایی گسترده برای محدود کردن مهاجرت، همراه با دستور پایان دادن به تابعیت خودکار برای فرزندان مهاجران غیرقانونی که در ایالات متحده متولد شده‌اند، محتمل به‌­نظر می‌رسد.

سیاست مالی

ترامپ هرگز به ریاضت مالی معروف نبوده است. کاهش مالیات او در سال 2017 کسری بودجه را منفجر کرد. در مسیر مبارزات انتخاباتی، ترامپ وعده می‌­دهد آنچه راکه هزینه­ های بیش از حد دولت برای کمک­های خارجی، یارانه ­های آب‌­و­هوایی، مهاجرت و سایر زمینه­ ها می­خواند، مهار کند. بخشی از پیام او به رای دهندگان این است که موضع انزواطلبانه او باعث صرفه جویی در پول مالیات دهندگان می‌­شود، از جمله اینکه این کشور را از دخالت در درگیری‌­های برون مرزی مانند جنگ در اوکراین آزاد خواهد کرد.

مقررات زدایی

ترامپ وعده داده است سازمان­های نظارتی چون کمیسیون تجارت فدرال و کمیسیون ارتباطات فدرال را تحت اختیار ریاست جمهوری درآورد و پیشنهاد کرده است با ارائه پیشنهادات جدید، دو قانون موجود را حذف کند.

کارکنان دولت فدرال نیز باید در یک آزمون خدمات کشوری شرکت کنند که بر محدودیت‌­ها در قدرت دولت تمرکز دارد.

آب­‌وهوا

ترامپ سیاست‌های آب­‌وهوایی بایدن را از طریق اقداماتی که شامل لغو مقررات انرژی مانند استانداردهای مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای است، نخواهد پذیرفت. او همچنین از توافقنامه آب ­و­ هوایی پاریس خارج خواهد شد؛ اقدامی که در زمان ریاست جمهوری نیز انجام داد.

فدرال رزرو

در طول دوران ریاست جمهوری، ترامپ یکی از منتقدان جدی فدرال رزرو بود. در سال 2019، او بانک مرکزی آمریکا را متهم کرد که در امتناع از کاهش نرخ­های بهره مانند یک "بچه لجباز" عمل می­کند. در صورتی که او دوباره انتخاب شود این فشار باز خواهد گذشت.

این درحالی است که سیاستگذاران می­گویند نرخ ­های بهره ممکن است قبل از پایان سال 2024 کاهش یابند، ولی همچنان هشدار می­‌دهند که سیاست پولی برای مدتی همچنان محدودکننده باقی می‌­ماند.

ترامپ همچنین گفته است که جروم پاول، رئیس فعلی فدرال رزرو را پس از پایان دوره ­اش در 2026 دوباره منصوب نخواهد کرد.

انرژی

ترامپ در پیامی ویدیویی که در ماه نوامبر منتشر شد، گفت زمانی که به کاخ سفید برگردد، یک سیاست انرژی طرفدار آمریکا را بازخواهد گرداند. در صورت انتخاب مجدد، او قول داده است که همه موانع را برای افزایش گسترده حفاری در ایالات متحده برای نفت و گاز طبیعی از بین ببرد.

ازمیان بردن انگیزه­‌ها برای سوق دادن ایالات متحده به سمت وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی پاک نیز از دیگر اولویت‌­های اوست.