به گزارش اکوایران، ایالت مین روز پنج‌شنبه با تبدیل شدن به دومین ایالتی که دونالد ترامپ را به دلیل شورش در کنگره آمریکا در 6 ژانویه 2021 از برگه رای حذف کرد، انتخابات 2024 را وارد هرج و مرج عمیق‌تر و سردرگمی مربوط به قانون‌اساسی کرد.

اقدام وزیر داخله مین به دنبال تصمیم مشابهی از دادگاه عالی کلرادو در اوایل ماه جاری، بحران فزاینده کمپین ترامپ را بدتر کرد و استدلال ورود دیوان عالی ایالات متحده برای رسیدگی به این موضوع که ناشی از متمم چهاردهم قانون اساسی است را تقویت کرد. این امر هرج و مرجی که پیش از این در اطراف انتخابات بود را تشدید کرده است و می‌تواند شکاف‌های ملی را بیشتر کند.

عدم قطعیت فزاینده نیاز فوری به حل و فصل ماجرا را ایجاب می‌کند. آیووا آماده است تا رأی گیری در رقابت نامزدی جمهوری خواهان را در 15 ژانویه آغاز کند و دیگر ضرب الاجل‌های کلیدی رای‌گیری در پیش است. شینا بلوز، وزیر داخله مین، تصمیم خود را در انتظار درخواست تجدید نظر احتمالی در دادگاه ایالتی متوقف کرد.

مانع نابهنگام برای هیلی

این تصمیم در همان روزی گرفته شد که نیکی هیلی، رقیب سرآمد ترامپ در نیوهمپشایر، تلاش کرد تا از تبدیل شدن اشتباهش بر سر برده‌داری به یک مانع، جلوگیری کند.

این ایده که یک نامزد ریاست جمهوری نمی‌تواند در سال 2023 به صراحت بیان کند که به بردگی گرفتن انسان‌ها چیزی بود که بیش از 160 سال پیش کشور را از هم پاشید، به خودی خود شگفت انگیز است. اما درام پیرامون فرماندار سابق کارولینای جنوبی در کمتر از سه هفته قبل از شروع رای‌گیری بر کاهش نظارت بر ترامپ نیز تاثیر دارد. کسی که در طول دوران فعالیت سیاسی‌اش باعث رسوایی‌ها و خشم‌های بیشتری شده است که بسیاری از آنها مربوط به انکار نتیجه انتخابات 2020 است.

تصمیم مین تنها پیچیدگی حقوقی و سیاسی بی‌سابقه پیرامون مبارزات انتخاباتی 2024 را عمیق‌تر کرد. پیچیدگی‌هایی که همگی ناشی از امتناع ترامپ از پذیرش شکست و چالش تاریخی او در برابر انتقال افسانه‌ای قدرت آمریکا بود. به هر حال، اکنون دو ایالت دریافته‌اند که یک رئیس‌جمهور سابق درگیر شورش علیه دولت ایالات متحده شده است، وضعیتی که در هیچ لحظه دیگری از تاریخ سابقه نداشته است.

با این حال، این مناقشه همچنین سؤالات جدیدی را در مورد اینکه آیا تلاش‌ها برای وادار کردن ترامپ به پرداخت هزینه شورش 6 ژانویه به دلیل محافظت از دموکراسی آمریکا در برابر یک چالش منحصر به فرد مخرب توجیه می‌شود یا می‌تواند از نظر سیاسی علیه رئیس جمهور جو بایدن و دموکرات‌ها در پاییز آینده نتیجه معکوس داشته باشد، ایجاد می‌کند. 

کریس کریستی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا، روز جمعه به «سی‌ان‌ان» گفت که اقداماتی مانند اقدامات در کلرادو و مین، رئیس جمهور سابق را به یک «شهید» تبدیل می‌کند. «اگرچه مردم ممکن است فکر کنند توجیهی برای انجام این کار وجود دارد، اما این در دموکراسی ما خوب نیست. در نهایت، دونالد ترامپ باید از رای دهندگان در پای صندوق‌های رای شکست بخورد و از فردی مانند من که حاضر است حقیقت را در مورد او بگوید.»

دموکراسی مقدس است

بلوز در تصمیم خود نوشت که شرایط به قدری عجیب و غریب بود که قانون اساسی چاره‌ای جز رد صلاحیت نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات باقی نگذاشت.

بلوز گفت: «من به سادگی به این نتیجه نرسیدم. دموکراسی مقدس است. من می‌دانم که هیچ وزیری بر اساس بخش سوم متمم چهاردهم، هرگز یک نامزد ریاست جمهوری را از دسترسی به صندوق رای محروم نکرده است. با این حال، من همچنین می‌دانم که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری تا کنون دست به شورش نزده‌اند.»

تیم ترامپ در واکنش به این موضوع انتقاد کرد و رئیس‌جمهور سابق خواستار این شد که کشور از امتیاز اصلی آمریکا که او سه سال پیش سعی کرد از بین ببرد -یعنی حق رای‌دهندگان برای انتخاب رئیس‌جمهورشان- محافظت کند.

ستاد انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در این لحظه شاهد تلاش برای سرقت از یک انتخابات و سلب حق رأی از رأی‌دهندگان آمریکایی هستیم. دموکرات‌ها در ایالت‌های آبی با بی‌احتیاطی و بر خلاف قانون اساسی، حقوق مدنی رای‌دهندگان آمریکایی را با تلاش برای حذف نام پرزیدنت ترامپ از برگه‌های رای به حالت تعلیق در می‌آورند.»

این ادعا بسیار کنایه آمیز است، زیرا ترامپ هنوز نتایج انتخابات 2020 را انکار می‌کند.

ادعاهای نادرست ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات در دادگاه‌های متعدد رد شد. اما این مانع او نشد که آنها را در مرکز مبارزات انتخاباتی خود در سال 2024 قرار ندهد.

هیلی برای تثبیت کمپین خود می‌جنگد

طنین‌ فزاینده رفتار ترامپ در سال 2020 روز پنجشنبه در کنار یک جنجال خارق‌العاده دیگر رخ داد، ناتوانی نیکی هیلی در نام‌بردن از برده‌داری به عنوان علت جنگ داخلی آمریکا.

گام اشتباه هیلی و تلاش‌های تا حدی ناشیانه‌اش برای پاکسازی آن انتقادات ناخوشایندی را که در طول دوران حرفه‌ای‌اش به دنبال او بود احیا کرد، از جمله این تصور که در مورد موضوعاتی مانند نژادپرستی و جنگ داخلی، هیلی اغلب درباره حقایق تاریخی برای منافع سیاسی خود دو پهلو حرف زده است.

در حالی که ممکن است اظهارات هیلی در انتخابات مقدماتی ایالت‌های قرمز رنگ مهم نباشد، اما می‌تواند تلاش او را برای جلب نظر رأی‌دهندگان مستقلی که می‌توانند به انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در نیوهمپشایر بپیوندند و برای کمک به او برای کاهش برتری ترامپ در نظرسنجی‌ها نیاز است، پیچیده کند. ایالت گرانیت (نیوهمپشایر) سابقه پر افتخاری در اعزام هنگ برای مبارزه با کنفدراسیون در جنگ داخلی دارد.

رقبای هیلی سعی کردند از دردسر او استفاده کنند. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، که در اوایل سال جاری در یک بحث بر سر آموزش برده داری در مدارس ایالت خود گیر کرده بود، اعلام کرد که او «نامزدی نیست که برای ساعات پربیننده آماده باشد.»

و کریستی از مشکل هیلی استفاده کرد تا امتناع خود را از خروج از رقابت‌ها تقویت کند. کریستی روز پنجشنبه در نیوهمپشایر گفت: «من کار را برای شما آسان خواهم کرد. اگر کسی از من بپرسد که علت جنگ داخلی چیست، ساده است، برده‌داری است.» او افزود: «من واقعاً با نیکی منصف بودم، اما اجازه دهید این را بگویم، او باهوش است. او آنچه را که دیشب و امروز در این مورد گفت را به دلیل احمق بودن نگفته. او احمق نیست. باهوش است و بهتر از این می‌داند.»

وجه مشترک باتلاق قانونی ترامپ و مشکلات هیلی

مشکلات هیلی و مشکلات قانونی ترامپ حکایتی درباره حزب جمهوری خواه مدرن به ما می‌گوید.

به نظر می‌رسد امتناع هیلی از صحبت آشکار در مورد پیامدهای بدیهی و تاریخی برده‌داری تلاشی برای راضی کردن رای‌دهندگان محافظه کار تندرو در حزبی باشد که در سال‌های اخیر به سمت راست حرکت کرده است. او به طور مشابه در مواجهه آشکار با ترامپ در مورد تلاش او برای براندازی دموکراسی ایالات متحده در سال 2020 محتاط بوده است، ظاهراً برای جلوگیری از دور کردن رأی دهندگانی که دروغ‌های رئیس‌جمهور سابق را در مورد انتخابات باور کرده‌اند.

در حالی که مشکلات هیلی به پایان نرسیده است، سایه مسائل حقوقی ترامپ نیز در حال تیره‌تر شدن است.

حزب جمهوری خواه در کلرادو قبلاً تصمیم دادگاه عالی ایالت مبنی بر محرومیت او از رای گیری در مورد اصلاحیه چهاردهم را به چالش کشیده است. در مین، کمپین ترامپ اعلام کرد که به سرعت در دادگاه ایالتی پرونده‌ای تشکیل خواهد داد تا از اجرای این تصمیم «وحشیانه» جلوگیری کند. اما بلوز استدلال کرد که او این اختیار را دارد که ترامپ را به خاطر رفتارش رد صلاحیت کند.

او گفت: «سوگند من برای حمایت از قانون اساسی قبل از هر چیز است، و وظیفه من بر اساس قوانین انتخابات مین این است که اطمینان حاصل کنم که نامزدهایی که در رای گیری اولیه حضور می‌یابند برای مقام مورد نظرشان واجد شرایط هستند.»

بلوز نوشت که مخالفان شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه کردند مبنی بر اینکه قیام 6 ژانویه «به دستور» ترامپ رخ داده است و اینکه قانون اساسی ایالات متحده «حمله به پایه‌های دولت ما را تحمل نمی‌کند.»

قبل از کلرادو، چندین ایالت دیگر، مانند میشیگان و مینه‌سوتا، تلاش‌های مشابه را رد کردند. و وزیر امور خارجه کالیفرنیا پنج شنبه شب فهرست تایید شده‌ای از نامزدها را منتشر کرد که شامل رئیس جمهور سابق می‌شد. این واقعیت که ایالت‌های مختلف اکنون دیدگاه متفاوتی نسبت به قانون اساسی و صلاحیت ترامپ برای نامزدی مجدد دارند به این معنی است که تقریباً بر عهده دادگاه عالی ایالات متحده است که وارد عمل شود، حتی اگر وارد شدن به این سونامی سیاسی موجب شود نهادی را که در سال‌های اخیر از نظر سیاسی آسیب دیده است در معرض فشار بیشتری قرار دهد.

دو سوال کلیدی در برابر قضات خواهد بود. اول اینکه آیا ممنوعیت قانون اساسی برای تصدی سمت ریاست جمهوری توسط شورشیان در مورد رئیس جمهور نیز صدق می کند؟ ثانیاً، دادگاه عالی برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک ایالت واحد می‌تواند به سادگی تصمیم بگیرد که یک نامزد درگیر شورش بوده است، بدون اینکه به آنها مراحل قانونی ارائه دهد، تحت فشار خواهد بود.